Why to Have a Mentor
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F08%3A63507792" target="_blank" >RIV/70883521:28120/08:63507792 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Why to Have a Mentor
Original language description
A mentor, i.e. an experienced counsellor, stimulates a worker, guides him/her, and counsels him/her. Mentor often assists also in building-up mentee?s career. The relationship between a mentor and a mentee is said to be a little like parenthood, a littlelike deep friendship or like an open, intimate, relation with a doctor or a lawyer. Mentoring may have contribution not only for the mentee and the mentor, but also for the organisation itself. The mentee gains new knowledge, skills, experience, and contacts. The mentor may come to notice of certain stereotypes in thinking; mentee may bring him a fresh point of view at solved problems. Mentoring also shortens the worker?s adaptation period. Individuals, who have a mentor, reach better performance. However, mentoring may break down because of a row of potential problems. The first difficulty is that mentoring is time-consuming and requires high involvement on both sides. The next problem may be a big difference in mentor?s and mentee?s
Czech name
Proč mít mentora
Czech description
Mentor, tj. zkušený poradce, stimuluje pracovníka, řídí jej a radí mu. Mentor často pomáhá také menteemu v budování jeho kariéry. O vztahu mezi mentorem a menteem se říká, že je podobný trochu rodičovství, trochu hlubokému přátelství a trochu otevřenému,intimnímu, vztahu s doktorem či právníkem. Mentorování má přínos nejen pro menteeho a mentora, ale také pro samotnou organizaci. Mentee získává nové znalosti, dovednosti, zkušenosti a kontakty. Mentor může být díky menteemu upozorněn na určité stereotypy v jeho myšlení, mentee ho může obohatit o nový pohled na řešené problémy. Mentorování také zkracuje dobu pracovníkovy adaptace. Jedinci, kteří mají mentora, dosahují lepších výkonů. Avšak mentorování se může díky řadě možných problémů minout účinkem. Prvním problémem je, že mentorování je časově náročné a vyžaduje vysokou angažovanost na obou stranách. Dalším problémem může být velký rozdíl ve znalostech mentora a menteeho. Mentorování je ošidné také proto, že mentor může zradit či nao
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F08%2F0459" target="_blank" >GA406/08/0459: Developing Managerial Tacit Knowledge</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
ICERI 2008 Proceedings
ISBN
978-84-612-5091-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
—
Publisher name
International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Place of publication
Madrid
Event location
Madrid
Event date
Nov 17, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—