A PRECARIOUS TRIUMPH: THE DEVELOPMENT OF PARTICIPATION IN NONFORMAL ADULT EDUCATION IN THE CZECH REPUBLIC IN 1997–2016 IN THE CZECH REPUBLIC IN 1997–2016
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63538758" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63538758 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/50096" target="_blank" >http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/50096</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7454-986-1" target="_blank" >10.7441/978-80-7454-986-1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání dospělých v České republice mezi lety 1997 až 2016
Original language description
Neformální vzdělávání dospělých je v současnosti jednou z nejrozšířenějších forem organizovaného učení vůbec. Jedněmi je považováno za lék na mnoho z nebezpečí a rizik, která přináší vývoj pozdně moderních společností, druhými za jed neoliberalismu, který přenáší velkou část těchto nebezpečí a rizik na jednotlivce. Ať přijmeme kterékoli z těchto hodnocení, nelze popřít mimořádný význam, kterého v posledních letech neformální vzdělávání dospělých nabylo. Předložená práce se proto zabývá dlouhodobým vývojem účasti dospělých na neformálním vzdělávání v České republice od roku 1997 do roku 2016. Jejím cílem je na jedné straně přispět k porozumění hlavním trendům zapojení dospělých do této formy celoživotního vzdělávání a na straně druhé určit faktory, které ovlivňují jejich rozhodování o tom, zda se ho zúčastní. Odpovídá na tři stěžejní otázky: Jak se měnil vývoj účasti na neformálním vzdělávání v České republice? Kdo byli jeho hlavními účastníky a neúčastníky? Jaké faktory přispívaly tomu, že se do něho někteří lidé zapojovali snáze a častěji než jiní? Za tímto účelem publikace pracuje s kvantitativními daty z mezinárodních a národních reprezentativních šetření vzdělávání dospělých. Jádrem je série analýz celkového vývoje účasti na tomto vzdělávání, endogenních a exogenních faktorů účasti, zapojení různých sociálních skupin, motivace ke vzdělávání a bariéry na cestě k němu. Publikace dospívá k závěru, že pro zdejší systém neformálního vzdělávání je typický posun od vzorce konsolidujícího se systému (1997–2010), vyrůstajícího z podhoubí postsocialistických podmínek Česka 90. let, ke druhé konstelaci v podobě silně neoliberálního a na zaměstnavatele a pracovní vzdělávání soustředěného systému neformálního vzdělávání (2011–2016).
Czech name
Vratký triumf: Vývoj neformálního vzdělávání dospělých v České republice mezi lety 1997 až 2016
Czech description
Neformální vzdělávání dospělých je v současnosti jednou z nejrozšířenějších forem organizovaného učení vůbec. Jedněmi je považováno za lék na mnoho z nebezpečí a rizik, která přináší vývoj pozdně moderních společností, druhými za jed neoliberalismu, který přenáší velkou část těchto nebezpečí a rizik na jednotlivce. Ať přijmeme kterékoli z těchto hodnocení, nelze popřít mimořádný význam, kterého v posledních letech neformální vzdělávání dospělých nabylo. Předložená práce se proto zabývá dlouhodobým vývojem účasti dospělých na neformálním vzdělávání v České republice od roku 1997 do roku 2016. Jejím cílem je na jedné straně přispět k porozumění hlavním trendům zapojení dospělých do této formy celoživotního vzdělávání a na straně druhé určit faktory, které ovlivňují jejich rozhodování o tom, zda se ho zúčastní. Odpovídá na tři stěžejní otázky: Jak se měnil vývoj účasti na neformálním vzdělávání v České republice? Kdo byli jeho hlavními účastníky a neúčastníky? Jaké faktory přispívaly tomu, že se do něho někteří lidé zapojovali snáze a častěji než jiní? Za tímto účelem publikace pracuje s kvantitativními daty z mezinárodních a národních reprezentativních šetření vzdělávání dospělých. Jádrem je série analýz celkového vývoje účasti na tomto vzdělávání, endogenních a exogenních faktorů účasti, zapojení různých sociálních skupin, motivace ke vzdělávání a bariéry na cestě k němu. Publikace dospívá k závěru, že pro zdejší systém neformálního vzdělávání je typický posun od vzorce konsolidujícího se systému (1997–2010), vyrůstajícího z podhoubí postsocialistických podmínek Česka 90. let, ke druhé konstelaci v podobě silně neoliberálního a na zaměstnavatele a pracovní vzdělávání soustředěného systému neformálního vzdělávání (2011–2016).
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA19-00987S" target="_blank" >GA19-00987S: Blind Spots in Non-Formal Education of Adults in the Czech Republic: Non-Participants and their Social Worlds</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7454-986-1
Number of pages
228
Publisher name
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Place of publication
Zlín
UT code for WoS book
—