INTEREST IN HOMESCHOOLING AFTER THE COVID-19 PANDEMIC
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63561178" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63561178 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d" target="_blank" >https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19
Original language description
Pandemie COVID-19 způsobila dočasný přechod z klasické prezenční výuky na distanční. Tento způsob výuky mimo jiné přinesl i kritický pohled některých rodičů na prezenční výuku. Po zvládnutí druhé vlny pandemie a návratu dětí do škol se zvýšil počet žádostí u pedagogicko-psychologických poraden o domácí individuální vzdělávání. Cílem výzkumu je odhalit důvody zvýšeného zájmu rodičů o domácí vzdělávání žáků základních škol. Data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s 9 matkami a 1 otcem dětí navštěvující první stupeň základní školy byla podrobena analýze, která odhalila témata: nesouhlas s protiepidemickými opatřeními; nespokojenost se spoluprací se školou; klid na učení; návrat dětství, prostor pro sebepoznání. Zjištění nabídla pohled rodičů na jimi vnímané benefity domácí výuky, které se vynořily díky zkušenosti s distanční výukou v době pandemie COVID-19. Témata odhalila kromě nesouhlasu s protiepidemickými opatřeními a dalšími argumenty v prospěch domácího vzdělávání také sílící fenomén komunitních škol či skupin, které však popírají samotnou myšlenku domácího vzdělávání. Navíc tyto skupiny či školy nejsou z právního hlediska školami, a tudíž nemohou nahradit vzdělávání ve škole zapsané v rejstříku MŠMT. Naopak zjištění nepotvrdila jako důvod k domácímu vzdělávání zvýšenou obavu z nákazy COVID-19.
Czech name
ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19
Czech description
Pandemie COVID-19 způsobila dočasný přechod z klasické prezenční výuky na distanční. Tento způsob výuky mimo jiné přinesl i kritický pohled některých rodičů na prezenční výuku. Po zvládnutí druhé vlny pandemie a návratu dětí do škol se zvýšil počet žádostí u pedagogicko-psychologických poraden o domácí individuální vzdělávání. Cílem výzkumu je odhalit důvody zvýšeného zájmu rodičů o domácí vzdělávání žáků základních škol. Data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s 9 matkami a 1 otcem dětí navštěvující první stupeň základní školy byla podrobena analýze, která odhalila témata: nesouhlas s protiepidemickými opatřeními; nespokojenost se spoluprací se školou; klid na učení; návrat dětství, prostor pro sebepoznání. Zjištění nabídla pohled rodičů na jimi vnímané benefity domácí výuky, které se vynořily díky zkušenosti s distanční výukou v době pandemie COVID-19. Témata odhalila kromě nesouhlasu s protiepidemickými opatřeními a dalšími argumenty v prospěch domácího vzdělávání také sílící fenomén komunitních škol či skupin, které však popírají samotnou myšlenku domácího vzdělávání. Navíc tyto skupiny či školy nejsou z právního hlediska školami, a tudíž nemohou nahradit vzdělávání ve škole zapsané v rejstříku MŠMT. Naopak zjištění nepotvrdila jako důvod k domácímu vzdělávání zvýšenou obavu z nákazy COVID-19.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proměny rodiny 10: Vztahy v rodině v čase pandemie - sborník příspěvků z konference
ISBN
978-80-7510-513-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
11
Pages from-to
37-47
Publisher name
Slezská univerzita v Opavě
Place of publication
Opava
Event location
Online - MS Teams
Event date
Nov 11, 2021
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—