Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
FV10396

SIDAS - Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti

Cíle projektu

Cílem projektu je zlepšit bezpečnost provozu na železničních tratích a to především ve smyslu zabezpečení železničních přejezdů. V poslední době jsme svědky vzrůstající neukázněnosti účastníků silničního provozu zvláště při přejíždění a přecházení nechráněných, ale v mnoha případech i chráněných křížení železnice a silnice. Přestože jsou v těchto místech instalována jasně viditelná dopravní značení, a to včetně světelné signalizace a závor, dochází ke škodě na majetku a ke ztrátě lidských životů. Tento projekt vyvine prevenční detekční systém, který s velkou mírou jistoty dokáže určit, zda situace na konkrétním přejezdu hrozí kolizí. Budou kombinovány různé metody senzoriky a počítačového vidění, které dokáží eliminovat vliv rušivých vlivů (déšť, mlha, tma, sníh) na schopnost rozpoznat objekty na přejezdu a pohyb vlaků v okolí. Je zřejmé, že situaci (člověk v kolejišti, závory dole, vlak se blíží) není možné detekovat jen jediným senzorem. Hodláme zkombinovat pohled z několika kamer s infračerveným nočním viděním instalovaných v prostoru přejezdu, interferenčního měření přítomnosti člověka nebo dopravního prostředku v kolejišti a bezkontaktní interferometrické měření pohybu vlaků na trati. Jako doplňkový způsob detekce bude použit lidar, pokud to situace bude vyžadovat. Interferometrická detekce přítomnosti objektů, pohybu, rychlosti a typu vlaku, využívá měřitelných změn v přenosu světelného paprsku optickým vláknem. Detektor může být umístěn v zemi až 5 metrů od kolejového svršku a nemusí být s ním fyzicky propojen. Jednotlivé indicie o možné kolizi budou vyhodnoceny pomocí expertního systému a v případě, že hrozba kolize bude reálná, bude vyvolán poplach a zároveň odeslán automatický signál k zastavení vlaku. Zásadní inovace v projektu je využití optického interferometru v kombinaci s počítačovým viděním a expertním systémem. Systém bude schopen autonomně hlídat desítky a stovky přejezdů, pokud budou tyto vybaveny potřebnou senzorikou.

Klíčová slova

interferometroptic fibercomputer visionmotion detectionclassificationrailway

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • Program

    TRIO

  • Veřejná soutěž

    TRIO 1 (SMPO201600001)

  • Hlavní účastníci

    CertiCon a.s.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    2016FV10396

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    SIDAS - System for smart detection and collision conditions signalling for improving of railway security

  • Anotace anglicky

    The project aims to improve traffic safety on railway lines, especially in terms of security of railway crossings. In recent years a lot of indiscipline road users appear, especially when passing and crossing unprotected, but in many cases, protected railway crossings and roads. Although there are installed clearly visible traffic signs in these places, including traffic signals and barriers, damage to property and loss of human lives cause. This project will develop preventive detection system with a high degree of certainty capable to determine whether a danger of collision appear at a particular crossing place. It will be combined multiple detection sensors and computer vision methods to eliminate different kinds of noise effects (rain, fog, dark, snow) which make ability to recognize objects in the crossing space and also the approaching trains. We intend to combine the multiple infrared night vision cameras view, the human or vehicle presence interference measuring and contactless interferometric measurement of the train movement on the line. As an additional detection method will be used lidar, if the situation will require. Interferometric detection of the object presence, motion, speed, and type of train uses measurable changes in the light beam transmitting through a optical fiber. The detector can be placed in the ground to 5 meters from the railway superstructure and there is no need of physically connection. Individual clues about possible collisions will be evaluated by an expert system, and if the threat is real conflict, it will trigger alarm and automatically send a signal to stop the train. A major innovation in the project is the use of optical interferometer in combination with computer vision methods and expert system. The system will be able to autonomously patrolling tens and hundreds of crossings if they will be equipped with the necessary sensors.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • CEP - hlavní obor

    JB - Senzory, čidla, měření a regulace

  • CEP - vedlejší obor

    JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika

  • CEP - další vedlejší obor

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    20201 - Electrical and electronic engineering

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu jsou pouzdro pro vláknově optické senzory kolejových vozidel, trubičkový senzor pro detekci v dopravě, interferometrický detektor kolejových vozidel, obrazový procesor, expertní systém, mobilní ohybový optovláknový detektor silničních motorových vozidel.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 10. 2016

  • Ukončení řešení

    30. 9. 2019

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    28. 3. 2019

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP20-MPO-FV-U

  • Datum dodání záznamu

    15. 4. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    18 363 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    14 307 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    4 057 tis. Kč

Uznané náklady

18 363 tis. Kč

Statní podpora

14 307 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Ministerstvo průmyslu a obchodu

CEP

JB - Senzory, čidla, měření a regulace

Doba řešení

01. 10. 2016 - 30. 09. 2019