SIDAS - Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti
Cíle projektu
Cílem projektu je zlepšit bezpečnost provozu na železničních tratích a to především ve smyslu zabezpečení železničních přejezdů. V poslední době jsme svědky vzrůstající neukázněnosti účastníků silničního provozu zvláště při přejíždění a přecházení nechráněných, ale v mnoha případech i chráněných křížení železnice a silnice. Přestože jsou v těchto místech instalována jasně viditelná dopravní značení, a to včetně světelné signalizace a závor, dochází ke škodě na majetku a ke ztrátě lidských životů. Tento projekt vyvine prevenční detekční systém, který s velkou mírou jistoty dokáže určit, zda situace na konkrétním přejezdu hrozí kolizí. Budou kombinovány různé metody senzoriky a počítačového vidění, které dokáží eliminovat vliv rušivých vlivů (déšť, mlha, tma, sníh) na schopnost rozpoznat objekty na přejezdu a pohyb vlaků v okolí. Je zřejmé, že situaci (člověk v kolejišti, závory dole, vlak se blíží) není možné detekovat jen jediným senzorem. Hodláme zkombinovat pohled z několika kamer s infračerveným nočním viděním instalovaných v prostoru přejezdu, interferenčního měření přítomnosti člověka nebo dopravního prostředku v kolejišti a bezkontaktní interferometrické měření pohybu vlaků na trati. Jako doplňkový způsob detekce bude použit lidar, pokud to situace bude vyžadovat. Interferometrická detekce přítomnosti objektů, pohybu, rychlosti a typu vlaku, využívá měřitelných změn v přenosu světelného paprsku optickým vláknem. Detektor může být umístěn v zemi až 5 metrů od kolejového svršku a nemusí být s ním fyzicky propojen. Jednotlivé indicie o možné kolizi budou vyhodnoceny pomocí expertního systému a v případě, že hrozba kolize bude reálná, bude vyvolán poplach a zároveň odeslán automatický signál k zastavení vlaku. Zásadní inovace v projektu je využití optického interferometru v kombinaci s počítačovým viděním a expertním systémem. Systém bude schopen autonomně hlídat desítky a stovky přejezdů, pokud budou tyto vybaveny potřebnou senzorikou.
Klíčová slova
interferometroptic fibercomputer visionmotion detectionclassificationrailway
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 1 (SMPO201600001)
Hlavní účastníci
CertiCon a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2016FV10396
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
SIDAS - System for smart detection and collision conditions signalling for improving of railway security
Anotace anglicky
The project aims to improve traffic safety on railway lines, especially in terms of security of railway crossings. In recent years a lot of indiscipline road users appear, especially when passing and crossing unprotected, but in many cases, protected railway crossings and roads. Although there are installed clearly visible traffic signs in these places, including traffic signals and barriers, damage to property and loss of human lives cause. This project will develop preventive detection system with a high degree of certainty capable to determine whether a danger of collision appear at a particular crossing place. It will be combined multiple detection sensors and computer vision methods to eliminate different kinds of noise effects (rain, fog, dark, snow) which make ability to recognize objects in the crossing space and also the approaching trains. We intend to combine the multiple infrared night vision cameras view, the human or vehicle presence interference measuring and contactless interferometric measurement of the train movement on the line. As an additional detection method will be used lidar, if the situation will require. Interferometric detection of the object presence, motion, speed, and type of train uses measurable changes in the light beam transmitting through a optical fiber. The detector can be placed in the ground to 5 meters from the railway superstructure and there is no need of physically connection. Individual clues about possible collisions will be evaluated by an expert system, and if the threat is real conflict, it will trigger alarm and automatically send a signal to stop the train. A major innovation in the project is the use of optical interferometer in combination with computer vision methods and expert system. The system will be able to autonomously patrolling tens and hundreds of crossings if they will be equipped with the necessary sensors.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
CEP - vedlejší obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20201 - Electrical and electronic engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu jsou pouzdro pro vláknově optické senzory kolejových vozidel, trubičkový senzor pro detekci v dopravě, interferometrický detektor kolejových vozidel, obrazový procesor, expertní systém, mobilní ohybový optovláknový detektor silničních motorových vozidel.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 10. 2016
Ukončení řešení
30. 9. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 3. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP20-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
15. 4. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
18 363 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
14 307 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
4 057 tis. Kč
Uznané náklady
18 363 tis. Kč
Statní podpora
14 307 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
CEP
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
Doba řešení
01. 10. 2016 - 30. 09. 2019