Zvýšení užitných vlastností turbovrtulového motoru řady H optimalizací spalovací komory za účelem zvýšeni účinnosti a životnosti
Cíle projektu
Cíle projektu jsou snížení specifické spotřeby paliva a prodloužení životnosti komponent spalovací komory, případně úplná eliminace některých komponent. Cílem je snížit výrobní náklady o 15% a provozní náklady motoru o 40%. Snížení specifické spotřeby paliva bude dosaženo snížením celkové ztráty tlaku spalovací komory, zejména optimalizací vstupu vzduchu do spalovací komory a zvýšením účinnosti spalování. Zvýšení účinnosti spalování rovněž sníží množství nespáleného paliva ve výfukových plynech, které se podílí na emisích, zejména oxidu uhelnatého (CO), nespálených uhlovodíků (UHC) a sazí. Cílem je snížit obsah těchto emisí 3krát. Cílem je zároveň zachovat emise oxidů dusíku (NOx) na původní úrovni, případně dosáhnout jejich snížení.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
EPSILON 4 (STA02018TH040)
Hlavní účastníci
GE Aviation Czech s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TH04010357 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Increase of the H series turboprop engine’s product qualities by optimization of combustion chamber for increased combustion efficiency and life
Anotace anglicky
Goals of the project are decreasing of the specific fuel consumption and extension of current life limits of the combustor components, eventually reduction of number of components. Target is to decrease manufacturing costs by 15% and operational costs of the engine by 40%. Decreasing of the specific fuel consumption will be reached by decreasing of the combustor total pressure loss, mainly by optimization of combustor inlet flow and by increasing of combustion efficiency. Increasing of combustion efficiency will also reduce amount of unburned fuel in the exhaust gas, mainly carbon monoxide (CO), unburned hydrocarbons (UHC) and soot. Target is to decrease these species by factor of 3. In the same time, nitric oxide (NOx) emissions shall be kept same or lower.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20501 - Materials engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JG - Hutnictví, kovové materiály
JP - Průmyslové procesy a zpracování
JR - Ostatní strojírenství
JT - Pohon, motory a paliva
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
JV - Kosmické technologie
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Zhodnocení výsledků projektu
Neproběhlo zhodnocení projektu.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
31. 1. 2021
Poslední stav řešení
S - Zastavený (předčasně ukončený) víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP22-TA0-TH-U
Datum dodání záznamu
30. 6. 2022
Finance
Celkové uznané náklady
6 636 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 982 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
9 884 tis. Kč
Uznané náklady
6 636 tis. Kč
Statní podpora
3 982 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Aerospace engineering
Doba řešení
01. 01. 2019 - 31. 01. 2021