All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Semiactive damping system for single deck electric multiple unit

Project goals

The goal of the project is the development and verification of an semi-active (S/A) controlled damping system for the single deck EMU, based on fast S/A dampers, which will replace the conventional suspension. The controlled suspension of the train unit will allow to achieve an increase in ride comfort and it could contribute to decreasing negative dynamic effects in rolling stock/railroad interaction. The optimization of dynamic properties of the train unit will contribute to an increase in the quality of rail transport in terms of higher transport speeds with high comfort and decreasing damaging effects of rolling stock on rail surfaces. Therefore, the project meets the programme objectives of the 'Sustainable Transport' call.

Keywords

MR damperS/A controlresponse timerolling stock

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

    STA02023CK040

  • Main participants

    STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    CK04000210 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternative language

  • Project name in Czech

    Semiaktivní systém tlumení pro jednopodlažní elektrickou jednotku

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Řízené tlumení ve vypružení vozidla umožní dosáhnout zejména zvýšení jízdního komfortu, ale může přispět i ke snížení dynamických účinků vozidla na trať. Optimalizace dynamických vlastností vozidla přispěje ke zvýšení kvality kolejové dopravy ve smyslu možnosti dosahování vyšších rychlostí při zachování vysokého jízdního komfortu a snižování poškozujících účinků vozidla na kolej. Tím projekt naplňuje programové cíle výzvy v oblasti „Udržitelná doprava“.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    20205 - Automation and control systems

  • OECD FORD - secondary branch

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

    20104 - Transport engineering

  • JA - Electronics and optoelectronics
    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
    JD - Use of computers, robotics and its application
    JO - Land transport systems and equipment

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2023

  • Realization period - end

    Dec 31, 2026

  • Project status

    B - Running multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 28, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Data delivery code

    CEP25-TA0-CK-R

  • Data delivery date

    Feb 20, 2025

Finance

  • Total approved costs

    8,000 thou. CZK

  • Public financial support

    6,400 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    1,600 thou. CZK

Recognised costs

8 000 CZK thou.

Public support

6 400 CZK thou.

0%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Automation and control systems

Solution period

01. 01. 2023 - 31. 12. 2026