Semiactive damping system for single deck electric multiple unit
Project goals
The goal of the project is the development and verification of an semi-active (S/A) controlled damping system for the single deck EMU, based on fast S/A dampers, which will replace the conventional suspension. The controlled suspension of the train unit will allow to achieve an increase in ride comfort and it could contribute to decreasing negative dynamic effects in rolling stock/railroad interaction. The optimization of dynamic properties of the train unit will contribute to an increase in the quality of rail transport in terms of higher transport speeds with high comfort and decreasing damaging effects of rolling stock on rail surfaces. Therefore, the project meets the programme objectives of the 'Sustainable Transport' call.
Keywords
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02023CK040
Main participants
STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CK04000210 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Semiaktivní systém tlumení pro jednopodlažní elektrickou jednotku
Annotation in Czech
Cílem projektu je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Řízené tlumení ve vypružení vozidla umožní dosáhnout zejména zvýšení jízdního komfortu, ale může přispět i ke snížení dynamických účinků vozidla na trať. Optimalizace dynamických vlastností vozidla přispěje ke zvýšení kvality kolejové dopravy ve smyslu možnosti dosahování vyšších rychlostí při zachování vysokého jízdního komfortu a snižování poškozujících účinků vozidla na kolej. Tím projekt naplňuje programové cíle výzvy v oblasti „Udržitelná doprava“.
Scientific branches
R&D category
AP - Applied research
OECD FORD - main branch
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - another secondary branch
20104 - Transport engineering
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
JD - Use of computers, robotics and its application
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2023
Realization period - end
Dec 31, 2026
Project status
B - Running multi-year project
Latest support payment
Feb 28, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CK-R
Data delivery date
Feb 20, 2025
Finance
Total approved costs
8,000 thou. CZK
Public financial support
6,400 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
1,600 thou. CZK
Recognised costs
8 000 CZK thou.
Public support
6 400 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Automation and control systems
Solution period
01. 01. 2023 - 31. 12. 2026