All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Presentation and Interpretation of Historic Environment as a Part of Cultural Heritage Education and Learning in Times of New Media and Liquid Modernity

Public support

  • Provider

    Ministry of Culture

  • Programme

    Programme for the Support of Applied Research and Exp. Development of National and Cultural Identity dor the Years 2016-2022 (in short, "NAKI II")

  • Call for proposals

    NAKI II 2 (SMK02018DG002)

  • Main participants

    Národní památkový ústav<br>Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    49/2018/OVV

Alternative language

  • Project name in Czech

    Prezentace a interpretace historického prostředí jako nedílná součást kulturní výchovy a vzdělávání v čase nových médií a tzv. tekuté modernity

  • Annotation in Czech

    Projekt řeší otázku, jak v době nových médií a tzv. tekuté modernity systematicky utvářet a dlouhodobě podporovat aktivní postoj veřejnosti k ochraně kulturního dědictví a péči o něj, přičemž sleduje dva synergické cíle: revitalizaci průvodcovské služby v historickém prostředí koncepčně provazuje s regionální podporou místní péče o kulturní dědictví a s rozvojem dobrovolnictví. Motivaci zájmu co nejširší veřejnosti o památkové hodnoty a památkovou péči tak spojuje zároveň s vytvářením podmínek pro uplatnění individuálních zájmů, sdílení společné identity a zachování regionálních kulturních hodnot pro budoucnost. V rovině inovací projekt sleduje obě priority specifického cíle NAKI II, 2. Kulturní dědictví, vzdělávání a média, které formou tzv. akčního výzkumu zakotvuje v činnosti Národního památkového ústavu a ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy rovněž metodologicky a systémově propojuje se vzdělávací praxí. Jedinečnost řešení spočívá v propojování tvorby, implementace a evaluace nových přístupů a forem interpretace kulturního dědictví s různými typy dalšího vzdělávání (tj. profesním, občanským a zájmovým), které se odehrává za aktivní spoluúčasti všech zainteresovaných. Projekt kombinuje inovaci profesního vzdělávání pracovníků NPÚ (zejm. průvodců) s občanským a zájmovým vzděláváním širší veřejnosti. Modernizaci nejrozšířenější interpretační praxe na státních památkách v ČR uskutečňuje v těsné spolupráci s neziskovým sektorem a dobrovolníky, kteří se angažují na poli ochrany, prezentace a interpretace místního kulturního dědictví. Vzájemná zpětná vazba všech zúčastněných tak zároveň aktualizuje kritéria i průběh kvalitní interpretace památek a posílí odborné aspekty demokratické péče o kulturní dědictví. Výstupy projektu, zejména metodiky, poskytnou podporu státní i nestátní památkové péči, uplatní se ve vzdělávání, v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    60500 - Other Humanities and the Arts

  • OECD FORD - secondary branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - another secondary branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AB - History<br>AM - Pedagogy and education

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aim of the project was to address the question of how to systematically shape and sustain public attitudes towards the protection and care of cultural heritage in the era of new media and "liquid modernity". The project pursued two synergistic goals: the revitalization of guiding services in historic environments, conceptually linked with regional support for local cultural heritage care and the development of volunteering. All project goals were met, and in some parameters, they were even exceeded. The planned results were applied in all types of results by 100%, and additional unplanned results were applied beyond the scope of the contract. The applied project results can be considered beneficial for users and significant for the relevant area of the NAKI program. It is also commendable that unplanned results arose from the current needs of users, which the project solution responded to in an ongoing manner.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Mar 1, 2018

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 1, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-MK0-DG-U

  • Data delivery date

    Jun 6, 2023

Finance

  • Total approved costs

    27,272 thou. CZK

  • Public financial support

    27,272 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK