All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of possible adaptation of Czech legislation necessary for entry of vehicles of SAE 3 level and higher into operation

Project goals

The research need responds to current and future needs in preparation for the introduction of autonomous road transport into practice. For the smooth introduction of automated vehicles in individual stages of automation into operation, it is necessary to define and prepare a suitable legislative environment. On the one hand, it is necessary to be inspired in countries that are in a more advanced state of introducing autonomous mobility into legal regulations, and on the other hand, it is necessary to take into account the specifics of the Czech legal environment and the Czech Republic's obligations. It is necessary to: examine the various legal institutes and aspects relevant to the entry into service of automated vehicles in the various stages of automation (from SAE3); identify possible variant solutions of their modifications (in connection with individual stages of SAE J3016 automation); individually and in mutual relations, evaluate these variant solutions and justify their classification and relevance according to individual degrees of automation SAE J3016 (from SAE3 upwards); identify from these variants and justify possible combinations of variants of regulations of legal institutes and aspects and choose from them and justify the most advantageous combination of variants of regulations from the point of view of: as little interference as possible in the relevant legal regulations; ongoing or future preparations of European and international standards binding on the Czech Republic; interest in the creation of an optimized and fully competitive legislative environment for autonomous mobility in the Czech Republic as soon as possible, and with the maximum possible respect for the current system of relevant legislation and with objective objectives set by relevant international agreements by which the Czech Republic is bound, EU regulations or other international obligations CR. Within the individual legal institutes and aspects, emphasis should be placed on ex

Keywords

roadtransportautonomoustransportautomatedvehicleslegislationlegalregulations

Public support

  • Provider

    Technology Agency of the Czech Republic

  • Programme

  • Call for proposals

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta dopravní

  • Contest type

    VZ - Public procurement

  • Contract ID

    2021032

Alternative language

  • Project name in Czech

    Zkoumání možných úprav právních předpisů ČR potřebných pro zavádění vozidel ve stupních automatizace SAE 3 a vyšších do provozu

  • Annotation in Czech

    Výzkumná potřeba reaguje na aktuální a budoucí potřeby v přípravě na zavádění silniční autonomní dopravy do praxe. Pro plynulé zavedení automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace do provozu je nutné definovat a připravit vhodné legislativní prostředí. Je potřeba se na jednu stranu inspirovat v zemích, které jsou v pokročilejším stavu zavádění autonomní mobility do právních předpisů a na druhou stranu je třeba vzít v úvahu i specifika českého právního prostředí a závazky ČR. Takto je třeba: zkoumat jednotlivé právní instituty a aspekty relevantní pro zavádění automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace (od SAE3) do provozu; identifikovat možné variantní řešení jejich úprav (v souvislosti s jednotlivými stupni automatizace SAE J3016); jednotlivě a ve vzájemných vztazích tyto variantní řešení zhodnotit a odůvodnit jejich zařazení a relevanci dle jednotlivých stupňů automatizace SAE J3016 (od SAE3 výše); identifikovat z těchto variant a odůvodnit možné kombinace variant úprav právních institutů a aspektů a z nich vybrat a odůvodnit tu nejvýhodnější kombinaci variant úprav z hlediska: co nejmenšího zásahu do příslušných právních předpisů; probíhající či výhledové přípravy evropských a mezinárodních norem závazných pro ČR; zájmu na co nejrychlejším vytvoření optimalizovaného a plně konkurenčního legislativního prostředí pro oblasti autonomní mobility v ČR, a při maximálně možném respektování aktuální systematiky dotčených právních předpisů a při respektování objektivních mantinelů stanovených relevantními mezinárodními smlouvami, kterými je ČR vázána, předpisy EU či případnými dalšími mezinárodními závazky ČR. V rámci jednotlivých právních institutů a aspektů je třeba klást důraz na zkoumání práv a povinností jednotlivých dotčených subjektů jak soukromého, tak veřejného práva, a na jejich změnu při zavádění automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace do provozu.

Scientific branches

  • R&D category

    AP - Applied research

  • OECD FORD - main branch

    50501 - Law

  • OECD FORD - secondary branch

    20101 - Civil engineering

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AG - Legal sciences
    JN - Civil engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Succeed.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Oct 1, 2021

  • Realization period - end

    Jun 30, 2022

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Sep 22, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-TA0-TI-U

  • Data delivery date

    Jul 13, 2023

Finance

  • Total approved costs

    1,801 thou. CZK

  • Public financial support

    1,801 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

1 801 CZK thou.

Public support

1 801 CZK thou.

0%


Provider

Technology Agency of the Czech Republic

OECD FORD

Law

Solution period

01. 10. 2021 - 30. 06. 2022