Analysis of possible adaptation of Czech legislation necessary for entry of vehicles of SAE 3 level and higher into operation
Project goals
The research need responds to current and future needs in preparation for the introduction of autonomous road transport into practice. For the smooth introduction of automated vehicles in individual stages of automation into operation, it is necessary to define and prepare a suitable legislative environment. On the one hand, it is necessary to be inspired in countries that are in a more advanced state of introducing autonomous mobility into legal regulations, and on the other hand, it is necessary to take into account the specifics of the Czech legal environment and the Czech Republic's obligations. It is necessary to: examine the various legal institutes and aspects relevant to the entry into service of automated vehicles in the various stages of automation (from SAE3); identify possible variant solutions of their modifications (in connection with individual stages of SAE J3016 automation); individually and in mutual relations, evaluate these variant solutions and justify their classification and relevance according to individual degrees of automation SAE J3016 (from SAE3 upwards); identify from these variants and justify possible combinations of variants of regulations of legal institutes and aspects and choose from them and justify the most advantageous combination of variants of regulations from the point of view of: as little interference as possible in the relevant legal regulations; ongoing or future preparations of European and international standards binding on the Czech Republic; interest in the creation of an optimized and fully competitive legislative environment for autonomous mobility in the Czech Republic as soon as possible, and with the maximum possible respect for the current system of relevant legislation and with objective objectives set by relevant international agreements by which the Czech Republic is bound, EU regulations or other international obligations CR. Within the individual legal institutes and aspects, emphasis should be placed on ex
Keywords
roadtransportautonomoustransportautomatedvehicleslegislationlegalregulations
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta dopravní
Contest type
VZ - Public procurement
Contract ID
2021032
Alternative language
Project name in Czech
Zkoumání možných úprav právních předpisů ČR potřebných pro zavádění vozidel ve stupních automatizace SAE 3 a vyšších do provozu
Annotation in Czech
Výzkumná potřeba reaguje na aktuální a budoucí potřeby v přípravě na zavádění silniční autonomní dopravy do praxe. Pro plynulé zavedení automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace do provozu je nutné definovat a připravit vhodné legislativní prostředí. Je potřeba se na jednu stranu inspirovat v zemích, které jsou v pokročilejším stavu zavádění autonomní mobility do právních předpisů a na druhou stranu je třeba vzít v úvahu i specifika českého právního prostředí a závazky ČR. Takto je třeba: zkoumat jednotlivé právní instituty a aspekty relevantní pro zavádění automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace (od SAE3) do provozu; identifikovat možné variantní řešení jejich úprav (v souvislosti s jednotlivými stupni automatizace SAE J3016); jednotlivě a ve vzájemných vztazích tyto variantní řešení zhodnotit a odůvodnit jejich zařazení a relevanci dle jednotlivých stupňů automatizace SAE J3016 (od SAE3 výše); identifikovat z těchto variant a odůvodnit možné kombinace variant úprav právních institutů a aspektů a z nich vybrat a odůvodnit tu nejvýhodnější kombinaci variant úprav z hlediska: co nejmenšího zásahu do příslušných právních předpisů; probíhající či výhledové přípravy evropských a mezinárodních norem závazných pro ČR; zájmu na co nejrychlejším vytvoření optimalizovaného a plně konkurenčního legislativního prostředí pro oblasti autonomní mobility v ČR, a při maximálně možném respektování aktuální systematiky dotčených právních předpisů a při respektování objektivních mantinelů stanovených relevantními mezinárodními smlouvami, kterými je ČR vázána, předpisy EU či případnými dalšími mezinárodními závazky ČR. V rámci jednotlivých právních institutů a aspektů je třeba klást důraz na zkoumání práv a povinností jednotlivých dotčených subjektů jak soukromého, tak veřejného práva, a na jejich změnu při zavádění automatizovaných vozidel v jednotlivých stupních automatizace do provozu.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Succeed.
Solution timeline
Realization period - beginning
Oct 1, 2021
Realization period - end
Jun 30, 2022
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Sep 22, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-TA0-TI-U
Data delivery date
Jul 13, 2023
Finance
Total approved costs
1,801 thou. CZK
Public financial support
1,801 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
1 801 CZK thou.
Public support
1 801 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Law
Solution period
01. 10. 2021 - 30. 06. 2022