The Czech Academic Phrasebank and its use in research and teaching of academic writing
Project goals
The project aims to support publication activities in Czech and English and writing final theses in Czech through cooperation of experts in stylistics, contrastive rhetoric, corpus linguistics, IT and academic writing pedagogy. The main outcomes are a phrasebank of academic Czech and a manual to allow users to learn about rhetorical structures in Czech and English. This is invaluable support for Czechs writing academic texts in Czech and English, as the two languages fall into different writing cultures. The phrasebank will be used in teaching academic writing aimed to be coherent and argumentatively sound. Having mapped rhetorical structures in Czech, writers may become better aware of pitfalls arising from writing in another language, avoid common mistakes, and publish more successfully.
Keywords
academic writingpedagogyonline support of students and scholarswriting skillslanguage awareness
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
Programme for funding of applied research in social sciences and humanities, experimental development, and innovation ETA
Call for proposals
ÉTA 5 (STA02020TL050)
Main participants
Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
TL05000309 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Frázová banka akademické češtiny a její využití ve výzkumu a výuce akademického psaní
Annotation in Czech
Cílem projektu je díky spolupráci odborníků na stylistiku, kontrastivní rétoriku, korpusovou lingvistiku, IT a didaktiku akademického psaní vytvořit podporu publikační činnosti v ČJ a AJ a psaní závěrečných prací v ČJ. Hlavními výstupy budou frázová banka akademické češtiny a manuál umožňující uživatelům poučit se o rétorických strukturách užívaných v češtině a angličtině. Frázová banka akademické češtiny poskytne neocenitelnou pomoc autorům píšícím česky i anglicky, neboť tyto dva jazyky náleží k různým kulturám psaní. Frázová banka bude primárně využívána ve výuce akademického psaní a k tvorbě koherentních a argumentativně přesvědčivých textů. Díky zmapování rétorických struktur v češtině si budou pisatelé lépe uvědomovat nástrahy psaní v jiném jazyce a dokáží se vyhnout častým chybám.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
60203 - Linguistics
OECD FORD - secondary branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - another secondary branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
AF - Documentation, librarianship, work with information
AI - Linguistics
AM - Pedagogy and education
BC - Theory and management systems
BD - Information theory
IN - Informatics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Jedná se o předběžné údaje, neproběhlo Závěrečné oponentní řízení. These are preliminary data, the Final Oponnent Panel hasn´t proceeded yet.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2021
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 28, 2023
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP24-TA0-TL-U
Data delivery date
Jun 28, 2024
Finance
Total approved costs
8,094 thou. CZK
Public financial support
6,475 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
1,619 thou. CZK
Recognised costs
8 094 CZK thou.
Public support
6 475 CZK thou.
0%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Linguistics
Solution period
01. 07. 2021 - 31. 12. 2023