Researching and teaching academic writing from a cross-cultural perspective
Project goals
The aim of this project is threefold: (1) to carry out a corpus-based research and genre analysis of expert and learner’s academic discourse from a cross-cultural perspective in order to identify realizations and examine the linguistic manifestation of cross-cultural variation in English-medium academic discourse by Czech writers, (2) to carry out a needs analysis aiming at identifying the aspects of academic writing that need to be strengthened in higher education academic writing courses, (3) to implement the findings of the corpus-based and genre research and the need-analysis in the teaching of academic writing in university academic writing courses under the form of recommendations for academic writing courses design and to evaluate the progress of the students involved in these courses. Thus the project fits into the scheme of COST action CA15221 Advancing effective institutional models towards cohesive teaching, learning, research and writing development by addressing academic writing research and the processes and skills involved in teaching and learning academic writing in higher education.
Keywords
academic discoursecorpus analysiscross-cultural variationthematic zonegenre analysisdidactic experimentneeds analysis
Public support
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
Programme
INTER-EXCELLENCE
Call for proposals
INTER-EXCELLENCE 13 (SMSM2018LTC01)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
MSMT-16506/2018-9
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Annotation in Czech
Projekt má tři hlavní cíle: 1) zjistit existující mezikulturní rozdíly mezi anglofonními konvencemi akademického psaní a anglicky psaným akademickým diskurzem profesionálních a začínajících českých autorů, 2) identifikovat aspekty akademického psaní profesionálních a začínajících českých autorů, které vykazují známky variace, vyzkoumat jejich funkce, vysvětlit důvody pro existující odlišnosti a navrhnout postupy pro zvýšení jazykové kompetence a konkurenceschopnosti českých autorů v mezinárodním prostředí, 3) vyvodit doporučení pro tvorbu kurzů akademického psaní na úrovni celoživotního a terciárního vzdělávání a zjistit jejich dopad na vývoj znalostí a dovedností českých autorů pomocí analýzy potřeb začínajících autorů, dotazníkového šetření a experimentálního testování pomocí diskurzních úkolů. Tyto cíle budou ve spolupráci s exkluzivními zahraničními partnery realizované na třech úrovních, a to jednak (1) tvorbou korpusu a následným provedením korpusového výzkumu a žánrové analýzy anglicky psaného akademického diskurzu pokročilých a začínajících autorů z mezikulturního hlediska, (2) analýzou potřeb s cílem identifikovat aspekty akademického psaní, na které je třeba se zaměřit v kurzech akademického psaní v rámci terciárního vzdělávání, (3) implementací výsledků korpusového výzkumu a analýzy potřeb do tvorby kurzů akademického psaní na univerzitní úrovni a experimentálním výzkumem pro zhodnocení pokroku studentů, kteří se v těchto kurzech vzdělávají.
Scientific branches
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The objectives of the project Researching and teaching academic writing fi'om a cross-cultural perspective were successfully achieved. The outcomes include the Corpus of English-medium academic discourse by Czech novice authors, the theoretical framework of the investigation , the results of corpus data and needs analysis, an academic w1iting course (didactic experiment), and four research articles presenting the results of the research.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jul 1, 2018
Realization period - end
Sep 30, 2020
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Feb 24, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-MSM-LT-U/01:1
Data delivery date
Jun 15, 2021
Finance
Total approved costs
2,211 thou. CZK
Public financial support
2,211 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 211 CZK thou.
Public support
2 211 CZK thou.
100%
Provider
Ministry of Education, Youth and Sports
OECD FORD
Linguistics
Solution period
01. 07. 2018 - 30. 09. 2020