All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Researching and teaching academic writing from a cross-cultural perspective

Project goals

The aim of this project is threefold: (1) to carry out a corpus-based research and genre analysis of expert and learner’s academic discourse from a cross-cultural perspective in order to identify realizations and examine the linguistic manifestation of cross-cultural variation in English-medium academic discourse by Czech writers, (2) to carry out a needs analysis aiming at identifying the aspects of academic writing that need to be strengthened in higher education academic writing courses, (3) to implement the findings of the corpus-based and genre research and the need-analysis in the teaching of academic writing in university academic writing courses under the form of recommendations for academic writing courses design and to evaluate the progress of the students involved in these courses. Thus the project fits into the scheme of COST action CA15221 Advancing effective institutional models towards cohesive teaching, learning, research and writing development by addressing academic writing research and the processes and skills involved in teaching and learning academic writing in higher education.

Keywords

academic discoursecorpus analysiscross-cultural variationthematic zonegenre analysisdidactic experimentneeds analysis

Public support

  • Provider

    Ministry of Education, Youth and Sports

  • Programme

    INTER-EXCELLENCE

  • Call for proposals

    INTER-EXCELLENCE 13 (SMSM2018LTC01)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    MSMT-16506/2018-9

Alternative language

  • Project name in Czech

    Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska

  • Annotation in Czech

    Projekt má tři hlavní cíle: 1) zjistit existující mezikulturní rozdíly mezi anglofonními konvencemi akademického psaní a anglicky psaným akademickým diskurzem profesionálních a začínajících českých autorů, 2) identifikovat aspekty akademického psaní profesionálních a začínajících českých autorů, které vykazují známky variace, vyzkoumat jejich funkce, vysvětlit důvody pro existující odlišnosti a navrhnout postupy pro zvýšení jazykové kompetence a konkurenceschopnosti českých autorů v mezinárodním prostředí, 3) vyvodit doporučení pro tvorbu kurzů akademického psaní na úrovni celoživotního a terciárního vzdělávání a zjistit jejich dopad na vývoj znalostí a dovedností českých autorů pomocí analýzy potřeb začínajících autorů, dotazníkového šetření a experimentálního testování pomocí diskurzních úkolů. Tyto cíle budou ve spolupráci s exkluzivními zahraničními partnery realizované na třech úrovních, a to jednak (1) tvorbou korpusu a následným provedením korpusového výzkumu a žánrové analýzy anglicky psaného akademického diskurzu pokročilých a začínajících autorů z mezikulturního hlediska, (2) analýzou potřeb s cílem identifikovat aspekty akademického psaní, na které je třeba se zaměřit v kurzech akademického psaní v rámci terciárního vzdělávání, (3) implementací výsledků korpusového výzkumu a analýzy potřeb do tvorby kurzů akademického psaní na univerzitní úrovni a experimentálním výzkumem pro zhodnocení pokroku studentů, kteří se v těchto kurzech vzdělávají.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    60203 - Linguistics

  • OECD FORD - secondary branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AI - Linguistics
    AM - Pedagogy and education

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The objectives of the project Researching and teaching academic writing fi'om a cross-cultural perspective were successfully achieved. The outcomes include the Corpus of English-medium academic discourse by Czech novice authors, the theoretical framework of the investigation , the results of corpus data and needs analysis, an academic w1iting course (didactic experiment), and four research articles presenting the results of the research.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jul 1, 2018

  • Realization period - end

    Sep 30, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Feb 24, 2020

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-MSM-LT-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 15, 2021

Finance

  • Total approved costs

    2,211 thou. CZK

  • Public financial support

    2,211 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

2 211 CZK thou.

Public support

2 211 CZK thou.

100%


Provider

Ministry of Education, Youth and Sports

OECD FORD

Linguistics

Solution period

01. 07. 2018 - 30. 09. 2020