Digital airport model for increasing safety and efficiency of air traffic
Project goals
The aim of the project is to create a system for the improvement of air traffic effectiveness and safety at the airport movement area. The simulation of the ATC at the airport will be created. The pilot implementation will be done for the Václav Havel Airport Prague. The system will enable realistic modeling of the aircraft movements and model of air traffic controllers’ cognitive behavior. The airport's operational needs will be analyzed, and simulation scenarios will be proposed. Using the scenarios, the “what-if” studies will be performed, e.g., configurations, procedures, and activities. The output of the project will be a digital model of the airport suitable for other airport operators and ANSPs, enabling air traffic optimization and analysis of the future development of the airport.
Keywords
Air traffic ControlAir traffic managementAirport managementCognitive human behavior modelAgent-based simulation
Public support
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
Programme
—
Call for proposals
STA02025CL020
Main participants
AgentFly Technologies s.r.o.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
CL02000183 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternative language
Project name in Czech
Digitální model letiště pro zvýšení efektivity a bezpečnosti letového provozu
Annotation in Czech
Cílem projektu je vytvoření systému pro zvyšování efektivity a bezpečnosti letového provozu na pohybové ploše letišť. Bude vytvořena simulace pohybu letadel a řízení letového provozu. Pilotní implementace bude provedena pro Letiště Václava Havla v Praze. Systém bude umožňovat realisticky modelovat pohyb letadel a rozhodování řídících letového provozu s použitím modelu kognitivního chování. Současně budou analyzovány provozní potřeby na letišti a budou navrženy simulační scénáře. V rámci scénářů budou probíhat “what-if” studie - testování různých konfigurací, postupů a pravidel. Výstupem projektu bude digitální model letiště, který může být využit provozovateli dalších letišť a organizacemi řízení letového provozu pro optimalizaci letového provozu a pro analýzu dopadů budoucího rozvoje.
Scientific branches
R&D category
VV - Exeperimental development
OECD FORD - main branch
20104 - Transport engineering
OECD FORD - secondary branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - another secondary branch
20205 - Automation and control systems
AF - Documentation, librarianship, work with information
BC - Theory and management systems
BD - Information theory
IN - Informatics
JD - Use of computers, robotics and its application
JO - Land transport systems and equipment
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2027
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data delivery code
CEP25-TA0-CL-R
Data delivery date
Jan 17, 2025
Finance
Total approved costs
18,076 thou. CZK
Public financial support
12,652 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
5,423 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
18 076 CZK thou.
Public support
12 652 CZK thou.
69%
Provider
Technology Agency of the Czech Republic
OECD FORD
Transport engineering
Solution period
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027