Active and semiactive damping of torsion oscillations for car powertrains
Project goals
Rotational systems are submitted to the problem of torsional vibrations, which increase noise and decrease lifetime of parts of the system. In the case of motor vehicles, the imbalance of engine motion is transmitted to the gear-box, differential, wheelshafts and the human body. Among the negative effects also gear rattle and booming of the coach-work need to be taken into account. To decrease the vibrations the concept of active and semiactive dynamic torsional absorber is investigated, which should diminish the strains in drive-train more efficiently than currently used torsional mechanical clutch dampers. The targets of the project are: derive a torsional variant of active and semiactive torsional absorber with non-linear control; verification of applicability of the torsional absorber in the construction of car powertrains.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Aktivní a poloaktivní tlumení torzních vibrací hnacího ústrojí motorových vozidel
Annotation in Czech
Rotující systémy jsou vystaveny problémům torzních vibrací a s tím úzce souvisejícími důsledky: zvýšený hluk a snížená životnost součástí. V případě motorových vozidel se nevyrovnanost chodu spalovacího motoru přenáší dále na převodovku, rozvodovku, hnací hřídele kol a na posádku. Mezi negativní jevy, které toto provázejí, patří chřestění zubů a "zvučení" karoserie. Pro snížení vibrací se nabízí myšlenka aktivního či poloaktivního dynamického hltiče torzních kmitů, který by měl snižovat rázy v převodnémústrojí podstatně účinněji než doposud užívané mechanické torzní tlumiče spojky. Cíle projektu jsou: odvození torzní varianty aktivního a poloaktivního dynamického hltiče s nelineárním řízením; ověření možnosti použití tohoto zařízení v konstrukci hnacího a převodného ústrojí motorových vozidel.
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
JT - Propulsion, engines and fuels
CEP - secondary branch
JQ - Machinery and tools
CEP - another secondary branch
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
20201 - Electrical and electronic engineering
20301 - Mechanical engineering
20302 - Applied mechanics
20704 - Energy and fuels
20705 - Remote sensing
20706 - Marine engineering, sea vessels
20707 - Ocean engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Cíle projektu byly splněny a jsou podloženy celkem 8 publikovanými tituly. Garant projektu hodnotí projekt jak z hlediska obsahového přínosu, tak z pohledu perspektivy pracovního rozvoje mladého vědeckého pracovníka, jako významný přínos do výzkumu v obo
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2000
Realization period - end
Jan 1, 2001
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3
Data delivery date
Apr 1, 2003
Finance
Total approved costs
413 thou. CZK
Public financial support
283 thou. CZK
Other public sources
260 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
413 CZK thou.
Public support
283 CZK thou.
68%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JT - Propulsion, engines and fuels
Solution period
01. 01. 2000 - 01. 01. 2001