All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Active and semiactive damping of torsion oscillations for car powertrains

Project goals

Rotational systems are submitted to the problem of torsional vibrations, which increase noise and decrease lifetime of parts of the system. In the case of motor vehicles, the imbalance of engine motion is transmitted to the gear-box, differential, wheelshafts and the human body. Among the negative effects also gear rattle and booming of the coach-work need to be taken into account. To decrease the vibrations the concept of active and semiactive dynamic torsional absorber is investigated, which should diminish the strains in drive-train more efficiently than currently used torsional mechanical clutch dampers. The targets of the project are: derive a torsional variant of active and semiactive torsional absorber with non-linear control; verification of applicability of the torsional absorber in the construction of car powertrains.

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Aktivní a poloaktivní tlumení torzních vibrací hnacího ústrojí motorových vozidel

  • Annotation in Czech

    Rotující systémy jsou vystaveny problémům torzních vibrací a s tím úzce souvisejícími důsledky: zvýšený hluk a snížená životnost součástí. V případě motorových vozidel se nevyrovnanost chodu spalovacího motoru přenáší dále na převodovku, rozvodovku, hnací hřídele kol a na posádku. Mezi negativní jevy, které toto provázejí, patří chřestění zubů a "zvučení" karoserie. Pro snížení vibrací se nabízí myšlenka aktivního či poloaktivního dynamického hltiče torzních kmitů, který by měl snižovat rázy v převodnémústrojí podstatně účinněji než doposud užívané mechanické torzní tlumiče spojky. Cíle projektu jsou: odvození torzní varianty aktivního a poloaktivního dynamického hltiče s nelineárním řízením; ověření možnosti použití tohoto zařízení v konstrukci hnacího a převodného ústrojí motorových vozidel.

Scientific branches

  • R&D category

  • CEP classification - main branch

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • CEP - secondary branch

    JQ - Machinery and tools

  • CEP - another secondary branch

    JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation

  • 20201 - Electrical and electronic engineering
    20301 - Mechanical engineering
    20302 - Applied mechanics
    20704 - Energy and fuels
    20705 - Remote sensing
    20706 - Marine engineering, sea vessels
    20707 - Ocean engineering

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Cíle projektu byly splněny a jsou podloženy celkem 8 publikovanými tituly. Garant projektu hodnotí projekt jak z hlediska obsahového přínosu, tak z pohledu perspektivy pracovního rozvoje mladého vědeckého pracovníka, jako významný přínos do výzkumu v obo

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2000

  • Realization period - end

    Jan 1, 2001

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3

  • Data delivery date

    Apr 1, 2003

Finance

  • Total approved costs

    413 thou. CZK

  • Public financial support

    283 thou. CZK

  • Other public sources

    260 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

413 CZK thou.

Public support

283 CZK thou.

68%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

JT - Propulsion, engines and fuels

Solution period

01. 01. 2000 - 01. 01. 2001