Asphalt fatigue and pavement design optimization
Project goals
The aim of the project is to obtain new knowledge on fatigue processes taking place in asphalt pavements through combination of experimental research and computer modelling and to make use of it in the revision of the flexible pavement design method. Markedly increasing demands on pavement performance require design and application of new innovative pavement construction materials resistant to repeated application of more agressive axle loads and to permanent deformations affecting pavement serviceability. The use will be made of the microstructural modelling of the asphalt mix components having viscoelastic and viscoplatic behaviour in order to model the evolution of their interaction in the crack initiation stage as well as in the propagation stage.The applicability of effective accelerated fatigue tests for asphalt mixes will be analysed with regard to different external pavement exploatation conditions, the temperature effects especially. The beneficial effects of asphalt
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Únava asfaltových směsí a optimalizace návrhu netuhých vozovek
Annotation in Czech
Cílem projektu je experimentálním výzkumem s podporou počítačového modelování získat nové poznatky o únavových procesech probíhajících v asfaltových vozovkách a uplatnit je při revizi návrhové metody netuhých vozovek. Enormně se zvyšující nároky na provozní výkonnost vozovek vyžadují návrh a uplatnění inovovaných silničních materiálů odolnějších vůči opakovanému zatížení narůstajícími kolovými tlaky a vůči tvorbě trvalých deformací povrchu vozovky, které snižují provozní způsobilost komunikací. Pozornost bude věnována uplatnění modelu struktury asfaltového kompozitu s vazkopružnými i vazkoplastickými složkami a vývoji interakce složek kompozitu v etapě inicializace trhlin i v etapě šíření trhlin. Budou zkoumány možnosti uplatnění efektivních akcelerovaných zkoušek únavové únosnosti asfaltových směsí, bude sledován vliv vnějších podmínek exploatace vozovek, zejména vliv teploty a příznivých účinků regenerace materiálových vlastností asfaltových směsí. Pro potřeby rekonstrukce a zesílení
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
JM - Structural engineering
CEP - secondary branch
JI - Composite materials
CEP - another secondary branch
JL - Fatigue and fracture mechanics
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20306 - Audio engineering, reliability analysis
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The major objective of the project was to obtain new knowledge on fatigue processes taking place in flexible pavements through combination of experimental testing and computer modelling. Using results of laboratory fatigue testing of more than 60 various
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2002
Realization period - end
Jan 1, 2004
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7
Data delivery date
Jun 2, 2008
Finance
Total approved costs
3,551 thou. CZK
Public financial support
2,981 thou. CZK
Other public sources
570 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 551 CZK thou.
Public support
2 981 CZK thou.
83%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JM - Structural engineering
Solution period
01. 01. 2002 - 01. 01. 2004