All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Asphalt fatigue and pavement design optimization

Project goals

The aim of the project is to obtain new knowledge on fatigue processes taking place in asphalt pavements through combination of experimental research and computer modelling and to make use of it in the revision of the flexible pavement design method. Markedly increasing demands on pavement performance require design and application of new innovative pavement construction materials resistant to repeated application of more agressive axle loads and to permanent deformations affecting pavement serviceability. The use will be made of the microstructural modelling of the asphalt mix components having viscoelastic and viscoplatic behaviour in order to model the evolution of their interaction in the crack initiation stage as well as in the propagation stage.The applicability of effective accelerated fatigue tests for asphalt mixes will be analysed with regard to different external pavement exploatation conditions, the temperature effects especially. The beneficial effects of asphalt

Keywords

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Únava asfaltových směsí a optimalizace návrhu netuhých vozovek

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je experimentálním výzkumem s podporou počítačového modelování získat nové poznatky o únavových procesech probíhajících v asfaltových vozovkách a uplatnit je při revizi návrhové metody netuhých vozovek. Enormně se zvyšující nároky na provozní výkonnost vozovek vyžadují návrh a uplatnění inovovaných silničních materiálů odolnějších vůči opakovanému zatížení narůstajícími kolovými tlaky a vůči tvorbě trvalých deformací povrchu vozovky, které snižují provozní způsobilost komunikací. Pozornost bude věnována uplatnění modelu struktury asfaltového kompozitu s vazkopružnými i vazkoplastickými složkami a vývoji interakce složek kompozitu v etapě inicializace trhlin i v etapě šíření trhlin. Budou zkoumány možnosti uplatnění efektivních akcelerovaných zkoušek únavové únosnosti asfaltových směsí, bude sledován vliv vnějších podmínek exploatace vozovek, zejména vliv teploty a příznivých účinků regenerace materiálových vlastností asfaltových směsí. Pro potřeby rekonstrukce a zesílení

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    JM - Structural engineering

  • CEP - secondary branch

    JI - Composite materials

  • CEP - another secondary branch

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • 20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
    20306 - Audio engineering, reliability analysis
    20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The major objective of the project was to obtain new knowledge on fatigue processes taking place in flexible pavements through combination of experimental testing and computer modelling. Using results of laboratory fatigue testing of more than 60 various

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7

  • Data delivery date

    Jun 2, 2008

Finance

  • Total approved costs

    3,551 thou. CZK

  • Public financial support

    2,981 thou. CZK

  • Other public sources

    570 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

3 551 CZK thou.

Public support

2 981 CZK thou.

83%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

JM - Structural engineering

Solution period

01. 01. 2002 - 01. 01. 2004