All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teacher and pupils in dialogic teaching

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 17 (SGA0201300005)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-23578S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Učitel a žáci v dialogickém vyučování

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je prozkoumat potenciál konceptu dialogického vyučování v prostředí české základní školy. Návrh je plánován v přímé návaznosti na projekt Komunikace ve školní třídě (GA406/09/0752), v jehož rámci byly popsány parametry výukové komunikace na druhém stupni základní školy, které se poměrně zásadně rozcházejí s teoretickým konceptem dialogického vyučování, jež chápe výukovou komunikaci jako nástroj ke stimulování žákovského myšlení a porozumění. Hlavním cílem projektu je zjistit, zda a za jakých okolností může dojít ke změně způsobu komunikace mezi učitelem a žáky. Za tímto účelem: a) uvedeme teoretický koncept dialogického učení do českého odborného prostředí; b) v procesu participativního akčního výzkumu jej rozpracujeme do podoby tzv. situovaného dialogu, který bude reálně uplatnitelný v hromadné výuce; c) experimentem doložíme, jakým způsobem se změna v komunikačních postupech učitele promítá do struktury komunikace ve třídě a jak se odráží ve výsledcích žákovského učení.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The project has a large benefit for the Czech Republic and a very good feedback abroad, is useful for praxis, and introduces to the CZ action research and dialogic teaching. The project developed the work of the team in the area of educational communication. The outcomes corresponds to the working load and fulfil the goals, even if some of the publications were not accepted.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Apr 23, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 12, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    4,736 thou. CZK

  • Public financial support

    4,736 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK