Aspekty osvojování si anglického jazyka u českých studentů vstupujících do přípravného vzdělávání učitelů
Project goals
The project has been proposed as interdisciplinary, its aims are found in the fields of second language acquisition and educational sciences. This is also reflected in the composition of the research team. The project is focused on specific features of English language acquisition of Czech learners, future teachers of English, in the Czech educational context and is intended to contribute to uncovering its specific features. The project aims at identifying external and internal factors which influenced the process of learning English as a foreign language of Czech learners. This will be achieved through a complex analysis of individual language learning histories. Another project objective is to create a Czech corpus of learner English of spoken communication, to conduct a linguistic analysis of the corpus and make such a corpus available for further research use. Furthermore, the findings of the above-mentioned analyses will be interrelated.
Keywords
second language acquisitionEnglish as a foreign languagelanguage learning historylerner corpusspoken Englishlinguistic analysis
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Univerzita Pardubice / Fakulta filozofická
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-25982S
Alternative language
Project name in Czech
Aspects of English Language Acquisition of Czech Students on the Onset of Teacher Education
Annotation in Czech
Předkládaný tříletý projekt je navržen jako interdisciplinární, spadá do oblasti osvojování druhého jazyka (tzv. Second Language Acquisition), některé zkoumané otázky přesahují do pedagogiky a didaktiky anglického jazyka, což reflektuje i odbornost jednotlivých členů týmu. Projekt je zaměřen na procesy osvojování anglického jazyka českými uživateli, budoucími učiteli anglického jazyka, v českém vzdělávacím kontextu, chce přispět k poznání jejich specifických charakteristik. Jeho cílem je jednak prostřednictvím analýzy individuálních příběhů učení se cizímu jazyku identifikovat vnitřní a vnější faktory, které tyto procesy ovlivnily, jakým způsobem a ve které fázi učení. Dalším cílem projektu je vytvořit korpus mluveného jazyka studentů vstupujících do přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka, tento korpus analyzovat z hlediska vybraných jevů včetně vlivu mateřského jazyka a připravit jej k dalšímu zkoumání. Kromě jiného je cílem projektu interpretovat výstupy výše uvedených analýz ve vzájemné provázanosti.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AI - Linguistics
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AN - Psychology
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
60201 - General language studies
60202 - Specific languages
60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
In the course of the project the researchers gathered and analyzed data on specific features in spoken English in a large sample of 228 students. The corpus, the researchers plan to make freely available to other researchers for follow-up research. The results of the project were published in a comprehensive monograph, chapters in books and presented at numerous conferences outputs.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Apr 25, 2017
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 10, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP18-GA0-GA-U/02:1
Data delivery date
May 4, 2018
Finance
Total approved costs
1,971 thou. CZK
Public financial support
1,971 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
1 971 CZK thou.
Public support
1 971 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AI - Linguistics
Solution period
01. 02. 2013 - 25. 04. 2017