All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Linking Higher State Engagement to Acquisition of Better Mental Models

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 19 (SGA0201500001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    15-14715S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Efektivní osvojování si mentálních modelů a stav vysokého zaujetí studenta - hledání souvislostí

  • Annotation in Czech

    Mentální modely (MM) jsou znalostní struktury, které hrají klíčovou roli ve vyšších kognitivních procesech, především pak v myšlení a uvažování, rozhodování či řešení problémů. Studenti si MM běžně osvojují v kontextu formálního vzdělávání: MM významně facilitují proces učení. V rámci osvojování si MM prožívají studenti celou řadu stavů interprocesuálního charakteru (na hranici mezi afektivitou, kognicí a motivací), přičemž vliv těchto stavů na kvalitu osvojování si MM není uspokojivě prozkoumán. V tomto projektu budeme zkoumat vliv jednoho z takových stavů - zaujetí („state engagement“). Provedeme tři komparativní studie s více jak 300 probandy celkem (vesměs se SŠ a VŠ studenty), abychom zjistili, jestli vyšší stav zaujetí vede k lepšímu osvojení MM v porovnání nízkým stavem zaujetí. Studie bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní přístup, včetně měření objektivních dat: kožní vodivosti, obličejové EMG a sledování očních pohybů. Výsledky budeme konceptualizovat v rámci kognitivně-afektivní teorie multimediálního učení.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    IN - Informatics

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project focused on the link between state engagement and learning outcomes. The project extends the basic knowledge in the area of support of students' ability to form mental models. The project was solved successfully.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2015

  • Realization period - end

    Nov 29, 2019

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 11, 2017

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP20-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jul 2, 2020

Finance

  • Total approved costs

    2,102 thou. CZK

  • Public financial support

    2,102 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK