Acquisition of tacit knowledge of student teachers during their teaching practice
Project goals
The project is based on the assumption that tacit knowledge involves two basic components: cognitive (mental picture of activity) and non-cognitive (motivation to work). They derive from the student’s subjective theory of teaching and the student teacher acquires them during teaching practice by resolving practical situations. The process of acquiring tacit knowledge facilitates both student self-reflection and also the sharing of their experiences with experienced teachers. The project aims to find out: 1) how the basic elements of tacit knowledge work: cognitive (mental picture of activity) and non-cognitive (motivation to work); 2) how the process of acquiring tacit knowledge affects the student's subjective approach to teaching, the nature of pedagogical situations encountered by students during their teaching practice and cooperation (sharing) of students with a teacher trainer. The main expected outcome of the project will be a model of the acquisition of tacit knowledge by student teachers shaped during their teaching practice.
Keywords
tacit knowledgeacquisition of tacit knowledgea student’s subjective theories of teachingstudent self-reflectionunexpected pedagogical situationsqualitative research
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-20049S
Alternative language
Project name in Czech
Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Annotation in Czech
Projekt vychází z předpokladu, že tacitní znalosti zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz činnosti) a non-kognitivní (motivaci k činnosti). Odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky a student učitelství si je v průběhu pedagogické praxe osvojuje řešením praktických situací. Motivační účinek mají zejména neočekávané situace. Proces osvojování tacitních znalostí facilituje sebereflexe studentů a sdílení jejich zkušeností se zkušenostmi cvičného učitele. Podstatou projektu je zjistit: 1) jak fungují základní složky tacitních znalostí: kognitivní (mentální obraz činnosti) a non-kognitivní (motivace k činnosti); 2) jak proces osvojování tacitních znalostí ovlivňuje studentovo subjektivní pojetí výuky, povaha pedagogických situací, s nimiž se studenti v průběhu pedagogické praxe setkají a spolupráce (sdílení) studentů se cvičným učitelem. Hlavním předpokládaným výsledkem řešení projektu bude model osvojování tacitních znalostí studentů učitelství utvářených v průběhu jejich pedagogické praxe.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Both the process and the planned results correspond to the intentions. The contribution of the project lies in the definition of new epistemological bases of the study of the tacit knowledge of the students of teaching and their empirical application. The results can be used in teacher education. The planned publication results were fulfilled. No shortcomings were found.
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Dec 5, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 12, 2016
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jun 12, 2019
Finance
Total approved costs
4,514 thou. CZK
Public financial support
4,514 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
4 514 CZK thou.
Public support
4 514 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 02. 2013 - 05. 12. 2018