All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Acquisition of tacit knowledge of student teachers during their teaching practice

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 17 (SGA0201300005)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-20049S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe

  • Annotation in Czech

    Projekt vychází z předpokladu, že tacitní znalosti zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz činnosti) a non-kognitivní (motivaci k činnosti). Odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky a student učitelství si je v průběhu pedagogické praxe osvojuje řešením praktických situací. Motivační účinek mají zejména neočekávané situace. Proces osvojování tacitních znalostí facilituje sebereflexe studentů a sdílení jejich zkušeností se zkušenostmi cvičného učitele. Podstatou projektu je zjistit: 1) jak fungují základní složky tacitních znalostí: kognitivní (mentální obraz činnosti) a non-kognitivní (motivace k činnosti); 2) jak proces osvojování tacitních znalostí ovlivňuje studentovo subjektivní pojetí výuky, povaha pedagogických situací, s nimiž se studenti v průběhu pedagogické praxe setkají a spolupráce (sdílení) studentů se cvičným učitelem. Hlavním předpokládaným výsledkem řešení projektu bude model osvojování tacitních znalostí studentů učitelství utvářených v průběhu jejich pedagogické praxe.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Both the process and the planned results correspond to the intentions. The contribution of the project lies in the definition of new epistemological bases of the study of the tacit knowledge of the students of teaching and their empirical application. The results can be used in teacher education. The planned publication results were fulfilled. No shortcomings were found.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Dec 5, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 12, 2016

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    4,514 thou. CZK

  • Public financial support

    4,514 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK