All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Context problems as a key to the application and understanding of mathematical concepts

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 20 (SGA0201600001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-06134S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je identifikovat příčiny přetrvávajících problémů českých žáků s řešením úloh s kontextem (slovních úloh) a teoreticky propracovat strategie jejich překonávání. Pomocí lingvistických, psychologických a matematických analýz slovních úloh a na základě studia relevantní vědecké literatury budou identifikovány lingvistické, psychologické a strukturální parametry slovních úloh ovlivňující jejich obtížnost. Výzkumu se zúčastní žáci základní školy čtyř rozdílných věkových skupin. Budou vytvořeny matematické testy slovních úloh s různými variantami výše zmíněných parametrů, následně bude provedeno testování žáků, a to v korelaci s jejich vstupní matematickou a jazykovou kompetencí. Data budou analyzována kvalitativně s cílem identifikovat fenomény popisující strategie a chyby žáků a následně kvantitativně s cílem popsat vztahy mezi úrovní lingvistické a matematické kompetence. Výsledky budou prezentovány v syntetizující monografii a využity jak pro další výzkum, tak pro praxi formou didaktických doporučení.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project aimed at identifying linguistic, psychological and mathematical parameters of mathematical word problems influencing their difficulty. Next, the project aimed at exploring consequences of varying levels of (some of these) parameters. The goals were accomplished, though the majority of publications have not been published in international journals.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Dec 11, 2020

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Apr 12, 2021

Finance

  • Total approved costs

    5,529 thou. CZK

  • Public financial support

    5,529 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK