Context problems as a key to the application and understanding of mathematical concepts
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
16-06134S
Alternative language
Project name in Czech
Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům
Annotation in Czech
Cílem projektu je identifikovat příčiny přetrvávajících problémů českých žáků s řešením úloh s kontextem (slovních úloh) a teoreticky propracovat strategie jejich překonávání. Pomocí lingvistických, psychologických a matematických analýz slovních úloh a na základě studia relevantní vědecké literatury budou identifikovány lingvistické, psychologické a strukturální parametry slovních úloh ovlivňující jejich obtížnost. Výzkumu se zúčastní žáci základní školy čtyř rozdílných věkových skupin. Budou vytvořeny matematické testy slovních úloh s různými variantami výše zmíněných parametrů, následně bude provedeno testování žáků, a to v korelaci s jejich vstupní matematickou a jazykovou kompetencí. Data budou analyzována kvalitativně s cílem identifikovat fenomény popisující strategie a chyby žáků a následně kvantitativně s cílem popsat vztahy mezi úrovní lingvistické a matematické kompetence. Výsledky budou prezentovány v syntetizující monografii a využity jak pro další výzkum, tak pro praxi formou didaktických doporučení.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project aimed at identifying linguistic, psychological and mathematical parameters of mathematical word problems influencing their difficulty. Next, the project aimed at exploring consequences of varying levels of (some of these) parameters. The goals were accomplished, though the majority of publications have not been published in international journals.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2016
Realization period - end
Dec 11, 2020
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 26, 2018
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Apr 12, 2021
Finance
Total approved costs
5,529 thou. CZK
Public financial support
5,529 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK