All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Student-Focused Mathematics Education

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Matematické vzdělávání orientované na žáka

  • Annotation in Czech

    V návaznosti na předcházející výzkum budou zkoumány poznávací, formativní a komunikační (v širokém slova smyslu) procesy u žáka, učitele i výzkumníka při učení se a vyučování matematice i při zkoumání těchto činností. Souběžně budou rozpracovávány příslušné metody výzkumu. V oblasti poznávacích procesů bude zvláštní zřetel věnován: (a) uchopování situací, (b) řešení slovních úloh, (c) pojmům, základním operacím a relacím aritmetiky, (d) proto-algebře, (e) rozvíjení kauzálního a kombinatorického myšlení,(f) fundamentálním idejím geometrie, (g) strukturování matematických znalostí. V oblasti formativní budou zkoumány otázky: (a) motivace, (b) autoregulace, (c) postojů k matematice a teoretickému myšlení, (d) faktorů ovlivňujících styl učení se avyučování, (e) vzdělávání a tvorby hodnotového systému učitele i žáka. V oblasti komunikační budou zkoumány: (a) cesty tvorby kvalitního vzdělávacího prostředí, (b) role žáka, učitele a výzkumníka, (c) způsoby facilitace učení se a vyučování matematice,

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Project results evaluation

    The main goal was to look for ways of changing transmissive ways of teaching into constructivist ones. Important results were reached both in the basic research, and in individual and team co-operations of researchers and practising teachers. 1. Long-ter

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7

  • Data delivery date

    Jun 2, 2008

Finance

  • Total approved costs

    7,089 thou. CZK

  • Public financial support

    2,849 thou. CZK

  • Other public sources

    4,240 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK