Development of Mathematical Literacy in Primary Education
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/08/0710
Alternative language
Project name in Czech
Rozvíjení matematické gramotnosti v základním vzdělávání
Annotation in Czech
Návrh projektu vychází z chápání matematického vzdělávání jako složky všeobecného vzdělávání na základní škole, která je zaměřená ke kultivaci všestranného rozvoje žákovy osobnosti. Projekt je zaměřen na zkoumání dvou oblastí problémů: (a) hledání a formulování vhodné koncepce matematiky s vyváženou složkou motivační, operabilní, aplikační a pracovní, (b) zkoumání charakteru práce učitele, který reflektuje své poslání a modifikuje svou práci podle svého přesvědčení v souladu s realitou školní třídy a cíli matematického vzdělávání. Poznávacím procesem žáků se bude projekt zabývat ve vztahu k činnostem učitele. Výsledkem řešení grantového projektu budou teoretické studie k těmto tématům: (a) matematická gramotnost žáka základní školy konkretizovaná na úroveň obsahu a forem práce v základním vzdělávání, (b) charakteristika oborově didaktických kompetencí učitele a jejich vztah k přesvědčení učitele, (c) význam využití kalkulů při řešení úloh, (d) ovlivnění matematického vzdělávání na základní škole
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The main benefit of the project is that it gives reasons why we should emphasize links between and blending of a teacher?s mathematical competences with didactic issues, namely that it justifies the emphasis on the systematic practice in which the pupilsconstruct their own mathematical world. Our attention was directed at motivation, at arousing and sustaining pupils? interest in mathematics,
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GA-U/03:3
Data delivery date
Feb 9, 2015
Finance
Total approved costs
2,184 thou. CZK
Public financial support
2,184 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK