All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Factors influencing map skills development in Czech schools

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 20 (SGA0201600001)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Přírodovědecká fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    16-17749S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Faktory ovlivňující rozvoj mapových dovedností v českých školách

  • Annotation in Czech

    Mapové dovednosti a jejich rozvoj je jednou z hlavních součástí výuky geografie. Do popředí zájmu se mapové dovednosti dostaly mimo jiné díky kurikulární reformě, která klade větší důraz na rozvoj žákovských dovedností. Nicméně výzkum mapových dovedností není v českém prostředí dostatečně etablován. Proto se předkládaný projekt zabývá výzkumem mapových dovedností, konkrétně pak faktorů ovlivňujících jejich rozvoj. Projekt si klade za cíl zhodnotit stav mapových dovedností českých žáků a porovnat tuto úroveň s dříve realizovanými výzkumy. Tím bude možné identifikovat změnu úrovně osvojení mapových dovedností žáků a na jejím základě vyčlenit třídy, jejichž žáci jako celek dosáhli nadprůměrné změny a naopak třídy s podprůměrnou změnou. Dílčí analýzy si pak kladou za cíl identifikovat faktory způsobující nadprůměrný rozvoj dovedností v první skupině tříd a naopak faktory vedoucí k omezenému rozvoji mapových dovedností žáků ve druhé skupině tříd. Takto identifikované faktory pak budou zohledněny při formulaci programu rozvoje mapových dovedností českých žáků ve věku 7–18 let.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The investigator proceeded as planned and in accordance with the grant rules. The results were presented in both national and international environments. Publishing results were better than originally planned. The outcomes of the project include also a map work development program, which is beneficial for pedagogical practice.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2016

  • Realization period - end

    Dec 31, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 26, 2018

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jun 12, 2019

Finance

  • Total approved costs

    2,285 thou. CZK

  • Public financial support

    2,285 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK