Development of Metacognitive Skills in Gifted Children
Project goals
Metacognition is an important part of learning and intellectual performance; hence it can be assumed that it is more developed in intellectually gifted children. However, existing research comparing gifted and average children's metacognitive abilities does not support the idea on the advanced metacognitive skills in the gifted unequivocally. The reason may be the fact that gifted students tend to do well in school for a long time without using metacognitive skills and fail to recognize the usefulness of such strategies.Thus, in four mutually interconnected partial researches, the present research project plans to examine the differences and specific developmental characteristics of the formation of the basic components of metacognitive skills (orientation, planning, evaluation, and elaboration),and developmental trajectories of these skills (synchrony/asynchrony) in an all-round gifted population, in twice exceptional students and an in highly able pre-schoolers. Moreover, the aim is to describe efficiency of long-term training of metacognition incorporated into basic school.
Keywords
Gifted ChildrenMetacognitionCognitive AbilitiesIndividual DifferencesEducation
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-14715S
Alternative language
Project name in Czech
Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí
Annotation in Czech
Metakognice je důležitou součástí učení i intelektového výkonu; lze tedy předpokládat, že je více rozvinuta u intelektově nadaných dětí. Stávající výzkumy, které porovnávají metakognitivní schopnosti u nadaných a běžných dětí, však jednoznačně nepodporují předpoklad o pokročilosti těchto schopností právě u nadaných žáků. Důvodem může být skutečnost, že nadaní žáci jsou obvykle dlouhodobě ve škole úspěšní, metakognici dostatečně nerozvíjejí a nechápou efektivitu aplikace těchto strategií při učení. Prezentovaný výzkumný projekt proto plánuje ve čtyřech vzájemně prolnutých dílčích výzkumech zkoumat odlišnosti a vývojová specifika utváření základních komponent metakognice (orientace, plánování, evaluace a elaborace), a to u všeobecně nadané populace, u dětí s tzv. dvojí výjimečností a u běžné populace dětí. Cílem je rovněž popsat zvláštnosti vývojových trajektorií (synchronie /asynchronie) při utváření metakognitivních schopností u nadaných dětí ve velmi útlém věku a systematicky sledovat efektivitu dlouhodobého tréninku metakognice integrované do běžného školního vyučování.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
—
Latest support payment
Apr 10, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
3,030 thou. CZK
Public financial support
2,787 thou. CZK
Other public sources
243 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
3 030 CZK thou.
Public support
2 787 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021