All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of Metacognitive Skills in Gifted Children

Project goals

Metacognition is an important part of learning and intellectual performance; hence it can be assumed that it is more developed in intellectually gifted children. However, existing research comparing gifted and average children's metacognitive abilities does not support the idea on the advanced metacognitive skills in the gifted unequivocally. The reason may be the fact that gifted students tend to do well in school for a long time without using metacognitive skills and fail to recognize the usefulness of such strategies.Thus, in four mutually interconnected partial researches, the present research project plans to examine the differences and specific developmental characteristics of the formation of the basic components of metacognitive skills (orientation, planning, evaluation, and elaboration),and developmental trajectories of these skills (synchrony/asynchrony) in an all-round gifted population, in twice exceptional students and an in highly able pre-schoolers. Moreover, the aim is to describe efficiency of long-term training of metacognition incorporated into basic school.

Keywords

Gifted ChildrenMetacognitionCognitive AbilitiesIndividual DifferencesEducation

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-14715S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí

  • Annotation in Czech

    Metakognice je důležitou součástí učení i intelektového výkonu; lze tedy předpokládat, že je více rozvinuta u intelektově nadaných dětí. Stávající výzkumy, které porovnávají metakognitivní schopnosti u nadaných a běžných dětí, však jednoznačně nepodporují předpoklad o pokročilosti těchto schopností právě u nadaných žáků. Důvodem může být skutečnost, že nadaní žáci jsou obvykle dlouhodobě ve škole úspěšní, metakognici dostatečně nerozvíjejí a nechápou efektivitu aplikace těchto strategií při učení. Prezentovaný výzkumný projekt proto plánuje ve čtyřech vzájemně prolnutých dílčích výzkumech zkoumat odlišnosti a vývojová specifika utváření základních komponent metakognice (orientace, plánování, evaluace a elaborace), a to u všeobecně nadané populace, u dětí s tzv. dvojí výjimečností a u běžné populace dětí. Cílem je rovněž popsat zvláštnosti vývojových trajektorií (synchronie /asynchronie) při utváření metakognitivních schopností u nadaných dětí ve velmi útlém věku a systematicky sledovat efektivitu dlouhodobého tréninku metakognice integrované do běžného školního vyučování.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 10, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-R/13:1

  • Data delivery date

    Feb 22, 2021

Finance

  • Total approved costs

    3,030 thou. CZK

  • Public financial support

    2,787 thou. CZK

  • Other public sources

    243 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

3 030 CZK thou.

Public support

2 787 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AN - Psychology

Solution period

01. 01. 2017 - 31. 12. 2021