On productive culture of teaching and learning
Project goals
The proposed project continues in such didactic research on teaching and learning that is focused on the assessment of its quality and improving. The theory and design of the research build systematically on the experience of the research team from previous GAČR projects. The proposed project aims to fill the "blind spots" identified by previous research activities that concentrated on the relationships between the characteristics of the learning environment and developing students' understanding of educational content. The aim of the project is to didactically analyze functional connections between key characteristics that determine the quality of instruction, how students interact with the educational content in the learning environment and ascertainable students' mental schemata that co-determine their understanding and discussing of the educational content. The aim is also to develop the specific methodology of assessing the merit of teaching and learning situations for the students' learning. The two main outcomes will be a book publication and a impact-journal article.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202000001
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
20-13038S
Alternative language
Project name in Czech
Produktivní kultura vyučování a učení
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt pokračuje v didaktickém zkoumání výuky zaměřeném na zdůvodněné hodnocení její kvality a následně na podporu zlepšování výuky ve vzdělávací praxi. Teorie a výzkumný design systematicky navazuje na poznatky výzkumného týmu z dřívějších projektů GAČR. Proto projekt směřuje k zaplňování dříve zjištěných “slepých míst” v poznávání vztahů mezi kvalitami determinant učebního prostředí ve výuce a rozvíjením žákovského porozumění vzdělávacímu obsahu. Cílem projektu je didakticky analyzovat funkční souvislosti mezi klíčovými determinantami, které spolurozhodují o kvalitě výuky, způsobem interakcí žáků se vzdělávacím obsahem v učebním prostředí a reálně zjistitelnými stavy mentálních schémat žáků podmiňujících žákovské porozumění vzdělávacímu obsahu a dorozumění se o něm. Cílem v aplikační oblasti je pokračovat v rozvoji metodologie a metodiky hodnocení přínosu výukových situací pro žákovské učení. Hlavními výstupy projektu budou monografie a článek v odborném impaktovaném časopisu.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2020
Realization period - end
Dec 31, 2022
Project status
—
Latest support payment
Apr 12, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-GA0-GA-R
Data delivery date
Jun 26, 2023
Finance
Total approved costs
4,294 thou. CZK
Public financial support
4,294 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 294 CZK thou.
Public support
4 294 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2020 - 31. 12. 2022