All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On productive culture of teaching and learning

Project goals

The proposed project continues in such didactic research on teaching and learning that is focused on the assessment of its quality and improving. The theory and design of the research build systematically on the experience of the research team from previous GAČR projects. The proposed project aims to fill the "blind spots" identified by previous research activities that concentrated on the relationships between the characteristics of the learning environment and developing students' understanding of educational content. The aim of the project is to didactically analyze functional connections between key characteristics that determine the quality of instruction, how students interact with the educational content in the learning environment and ascertainable students' mental schemata that co-determine their understanding and discussing of the educational content. The aim is also to develop the specific methodology of assessing the merit of teaching and learning situations for the students' learning. The two main outcomes will be a book publication and a impact-journal article.

Keywords

didacticsteachinglearningcontentdidactical case-studies

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202000001

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    20-13038S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Produktivní kultura vyučování a učení

  • Annotation in Czech

    Navrhovaný projekt pokračuje v didaktickém zkoumání výuky zaměřeném na zdůvodněné hodnocení její kvality a následně na podporu zlepšování výuky ve vzdělávací praxi. Teorie a výzkumný design systematicky navazuje na poznatky výzkumného týmu z dřívějších projektů GAČR. Proto projekt směřuje k zaplňování dříve zjištěných “slepých míst” v poznávání vztahů mezi kvalitami determinant učebního prostředí ve výuce a rozvíjením žákovského porozumění vzdělávacímu obsahu. Cílem projektu je didakticky analyzovat funkční souvislosti mezi klíčovými determinantami, které spolurozhodují o kvalitě výuky, způsobem interakcí žáků se vzdělávacím obsahem v učebním prostředí a reálně zjistitelnými stavy mentálních schémat žáků podmiňujících žákovské porozumění vzdělávacímu obsahu a dorozumění se o něm. Cílem v aplikační oblasti je pokračovat v rozvoji metodologie a metodiky hodnocení přínosu výukových situací pro žákovské učení. Hlavními výstupy projektu budou monografie a článek v odborném impaktovaném časopisu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AM - Pedagogy and education

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2020

  • Realization period - end

    Dec 31, 2022

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 12, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Jun 26, 2023

Finance

  • Total approved costs

    4,294 thou. CZK

  • Public financial support

    4,294 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

4 294 CZK thou.

Public support

4 294 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2020 - 31. 12. 2022