All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Research on perceived work ability among lower secondary school teachers

Project goals

The project responds to teacher aging and teacher attrition. Specifically, it focuses on examining the work ability of lower secondary school teachers and is grounded in the job demands-resources (JD-R) model. In the project, (i) a research instrument for measuring the perceived work ability of a specific professional group of teachers will be developed and verified; (ii) the associations between work ability and other variables (e.g., demographic, work-related, relational, psychological) will be examined in order to identify the antecedents and outcomes of work ability; and (iii) the question of whether there is an organizational climate in upper secondary schools that affects the level of work ability of the teaching staff will be answered. The research will employ a longitudinal and mixed-method research design. The main instruments for data collection will be questionnaires (quantitative part) and semi-structured interviews with headteachers (qualitative part). The results will be published in four peer-reviewed journals.

Keywords

work abilityjob demandsjob resourcesagingteaching profession

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202300001

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Filozofická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    23-05312S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol

  • Annotation in Czech

    Projekt reaguje na stárnutí učitelské populace a postupný úbytek učitelů ve školách. Konkrétně je zaměřen na zkoumání pracovní schopnosti u učitelů druhého stupně základních škol a teoreticky je ukotven v modelu pracovních požadavků a zdrojů (job demands-resources model; JD-R). V rámci řešení projektu bude (i) navrhnut a ověřen nový výzkumný nástroj pro měření vímané pracovní schopnosti u specifické profesní skupiny učitelů; (ii) prozkoumány vztahy mezi pracovní schopností a dalšími proměnnými (např. demografickými, pracovními, vztahovými, psychologickými) s cílem identifikovat možné příčiny a důsledky pracovní schopnosti; (iii) hledána odpověď otázku na to, zdali existuje na základních školách organizační klima ovlivňující úroveň pracovní schopnosti učitelského sboru. Výzkum bude realizován jako longitudinální se smíšeným výzkumným designem. Hlavními nástroji sběru dat budou dotazníky (kvantitativní část) a polostrukturované rozhovory s řediteli škol (kvalitativní část). Výsledky budou publikovány ve čtyřech recenzovaných časopisech.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

    30305 - Occupational health

  • OECD FORD - another secondary branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

  • AM - Pedagogy and education
    AN - Psychology
    AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2023

  • Realization period - end

    Dec 31, 2025

  • Project status

    K - Ending multi-year project

  • Latest support payment

    Feb 29, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Feb 21, 2025

Finance

  • Total approved costs

    3,768 thou. CZK

  • Public financial support

    3,768 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

3 768 CZK thou.

Public support

3 768 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2023 - 31. 12. 2025