Research on perceived work ability among lower secondary school teachers
Project goals
The project responds to teacher aging and teacher attrition. Specifically, it focuses on examining the work ability of lower secondary school teachers and is grounded in the job demands-resources (JD-R) model. In the project, (i) a research instrument for measuring the perceived work ability of a specific professional group of teachers will be developed and verified; (ii) the associations between work ability and other variables (e.g., demographic, work-related, relational, psychological) will be examined in order to identify the antecedents and outcomes of work ability; and (iii) the question of whether there is an organizational climate in upper secondary schools that affects the level of work ability of the teaching staff will be answered. The research will employ a longitudinal and mixed-method research design. The main instruments for data collection will be questionnaires (quantitative part) and semi-structured interviews with headteachers (qualitative part). The results will be published in four peer-reviewed journals.
Keywords
work abilityjob demandsjob resourcesagingteaching profession
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202300001
Main participants
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
23-05312S
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
Annotation in Czech
Projekt reaguje na stárnutí učitelské populace a postupný úbytek učitelů ve školách. Konkrétně je zaměřen na zkoumání pracovní schopnosti u učitelů druhého stupně základních škol a teoreticky je ukotven v modelu pracovních požadavků a zdrojů (job demands-resources model; JD-R). V rámci řešení projektu bude (i) navrhnut a ověřen nový výzkumný nástroj pro měření vímané pracovní schopnosti u specifické profesní skupiny učitelů; (ii) prozkoumány vztahy mezi pracovní schopností a dalšími proměnnými (např. demografickými, pracovními, vztahovými, psychologickými) s cílem identifikovat možné příčiny a důsledky pracovní schopnosti; (iii) hledána odpověď otázku na to, zdali existuje na základních školách organizační klima ovlivňující úroveň pracovní schopnosti učitelského sboru. Výzkum bude realizován jako longitudinální se smíšeným výzkumným designem. Hlavními nástroji sběru dat budou dotazníky (kvantitativní část) a polostrukturované rozhovory s řediteli škol (kvalitativní část). Výsledky budou publikovány ve čtyřech recenzovaných časopisech.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - secondary branch
30305 - Occupational health
OECD FORD - another secondary branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
AM - Pedagogy and education
AN - Psychology
AQ - Safety and health protection, safety in operating machinery
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2023
Realization period - end
Dec 31, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 29, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 21, 2025
Finance
Total approved costs
3,768 thou. CZK
Public financial support
3,768 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 768 CZK thou.
Public support
3 768 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025