Using the theory of costly signalling to increase social status of frugal consumers and strengthen their pro-environmental consumption patterns
Project goals
Although reducing consumption has clear social benefits, frugal consumers are perceived as having low social status, which undermines their pro-environmental motivation and impedes their social interactions. This happens because frugal consumerism is generally perceived as a signal of a lack of skills. The purpose of this project is to study the effects of various types of signals sent by frugal consumption on social status and social interactions. More specifically, by combining the insights from the costly signaling theory and recent findings on perception of altruism and prosociality of people who engage in pro-environmental behavior, we will explore--through a series of experimental studies--how signaling of voluntarily frugal consumerism can be enriched by pro-social signals to improve social status of consumers and their social interactions.
Keywords
Sustainable consumptionfrugal consumptionsocial statusprosocialitycostly signaling
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202300001
Main participants
Univerzita Karlova / Centrum pro otázky životního prostředí
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
23-08052S
Alternative language
Project name in Czech
Využití teorie nákladné signalizace ke zvýšení sociálního statusu skromných spotřebitelů a posílení jejich pro-environmentálních vzorců spotřeby
Annotation in Czech
Přestože má snížení spotřeby jasné společenské přínosy, je skromným spotřebitelům přisuzován nízký sociální status, což podkopává jejich pro-environmentální motivaci a znevýhodňuje je v sociálních interakcích. Děje se tak proto, že skromná spotřeba je obecně vnímána jako signál nedostatku schopností. Účelem tohoto projektu je studovat účinky různých typů signálů vysílaných šetrnou spotřebou na sociální status a sociální interakce. Přesněji řečeno, spojením poznatků z teorie nákladné signalizace a nedávných poznatků o vnímání altruismu a prosociality lidí, kteří se angažují v pro-environmentálním chování, prozkoumáme – prostřednictvím řady experimentálních studií – jak lze signalizaci dobrovolně skromného konzumerismu obohatit o prosociální signály za účelem zlepšení sociálního statusu spotřebitelů a jejich sociálních interakcí.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2023
Realization period - end
Dec 31, 2025
Project status
K - Ending multi-year project
Latest support payment
Feb 29, 2024
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 21, 2025
Finance
Total approved costs
3,256 thou. CZK
Public financial support
3,256 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 256 CZK thou.
Public support
3 256 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Sociology
Solution period
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025