Complex analysis of educational measurement data to understand cognitive demands of assessment tasks
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
SGA0202500001
Main participants
Ústav informatiky AV ČR, v. v. i.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
25-16951S
Alternative language
Project name in Czech
Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh
Annotation in Czech
Měření ve vzdělávání přinášejí komplexní data, která nejsou dostatečně vytěžována. Projekt využívá dostupná data z maturitních zkoušek, přijímacích testů a dalších didaktických testů, s cílem hlouběji porozumět kognitivním nárokům testových úloh. Využívá a rozvíjí metody, které kombinují textová data získaná ze znění testových položek, numerická data o jejich obtížnosti, kvalitativní data o vnímání jejich obtížnosti testovanými osobami a expertní hodnocení odborníků na testovaný obsah, aby zjistil, do jaké míry je automatizovaná analýza dat z didaktických testů schopna identifikovat zdroje obtížnosti úloh související s výukou a učením ve třídách. Očekáváme, že sémantické vlastnosti znění položek budou odrážet kognitivní nároky učiva lépe než syntaktické nebo lexikální vlastnosti, což umožní nové využití dat z testování pro zkvalitnění výuky. Dále očekáváme, že vlastnosti spojené s obtížností úloh jsou závislé na schopnostech testovaných osob, a navrhujeme metody pro vyrovnání odhadů obtížnosti položek pomocí kovariát a kotvicích testů.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - secondary branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - another secondary branch
—
CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
AF - Documentation, librarianship, work with information<br>AM - Pedagogy and education<br>BC - Theory and management systems<br>BD - Information theory<br>IN - Informatics
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2025
Realization period - end
Dec 31, 2027
Project status
Z - Beginning multi-year project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP25-GA0-GA-R
Data delivery date
Mar 27, 2025
Finance
Total approved costs
7,429 thou. CZK
Public financial support
7,429 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK