All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Complex analysis of educational measurement data to understand cognitive demands of assessment tasks

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    SGA0202500001

  • Main participants

    Ústav informatiky AV ČR, v. v. i.

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    25-16951S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh

  • Annotation in Czech

    Měření ve vzdělávání přinášejí komplexní data, která nejsou dostatečně vytěžována. Projekt využívá dostupná data z maturitních zkoušek, přijímacích testů a dalších didaktických testů, s cílem hlouběji porozumět kognitivním nárokům testových úloh. Využívá a rozvíjí metody, které kombinují textová data získaná ze znění testových položek, numerická data o jejich obtížnosti, kvalitativní data o vnímání jejich obtížnosti testovanými osobami a expertní hodnocení odborníků na testovaný obsah, aby zjistil, do jaké míry je automatizovaná analýza dat z didaktických testů schopna identifikovat zdroje obtížnosti úloh související s výukou a učením ve třídách. Očekáváme, že sémantické vlastnosti znění položek budou odrážet kognitivní nároky učiva lépe než syntaktické nebo lexikální vlastnosti, což umožní nové využití dat z testování pro zkvalitnění výuky. Dále očekáváme, že vlastnosti spojené s obtížností úloh jsou závislé na schopnostech testovaných osob, a navrhujeme metody pro vyrovnání odhadů obtížnosti položek pomocí kovariát a kotvicích testů.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

  • OECD FORD - secondary branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - another secondary branch

  • CEP - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    AF - Documentation, librarianship, work with information<br>AM - Pedagogy and education<br>BC - Theory and management systems<br>BD - Information theory<br>IN - Informatics

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2025

  • Realization period - end

    Dec 31, 2027

  • Project status

    Z - Beginning multi-year project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Mar 27, 2025

Finance

  • Total approved costs

    7,429 thou. CZK

  • Public financial support

    7,429 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK