All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Change of Paradigma of Education - Philosophical Anthropological Approach

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 1 (SGA02002GA-ST)

  • Main participants

    Západočeská univerzita v Plzni / Fakulta filozofická

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

Alternative language

  • Project name in Czech

    Změna paradigmatu výchovy - filosoficko-antropologický pohled

  • Annotation in Czech

    Historické proměny společnosti vždy kladou otázku po smyslu a povaze výchovy a vzdělání. V procesu hledání odpovědí se vždy obracíme k historickým a kulturním pramenům našich vzdělávacích a výchovných tradic, snažíme se nalézt příčiny a cesty jejich transformace. Druhá polovina 20. století přinesla celou řadu změn jak v oblasti kultury, tak vzdělávání, což klade velké nároky na působnost a zaměření pracovníků vysokých škol, přičemž se podstatně mění i přístupy k výchově. Cílem předpokládaného projektu je filosoficko-antropologická reflexe změny paradigmatu myšlení pedagogů. Řešitelé se pokusí o analýzu změn ve výchově a vzdělání, jak se projevují v některých oblastech teoretické a praktické výchovné činnosti. Navrhovaný projekt bezprostředně navazuje na několikaletou výzkumnou práci pracovníků katedry filosofie. Bude řešit následující otázky: paradigmatická povaha výchovy, idea smyslu vzdělání; náboženství a umění ve struktuře výchovy. Řešitelé budou analyzovat epistemologické, etické a

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AA - Philosophy and religion

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology<br>60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)<br>60303 - Theology<br>60304 - Religious studies

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The research aim of the project was investigation of change of educational paradigms, basis and foundations of educational thought of academic community in their theoretical and practical activity. History of European philosophy and pedagogy, moderm phil

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2002

  • Realization period - end

    Jan 1, 2004

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP/2005/GA0/GA05GA/U/N/B:7

  • Data delivery date

    Jun 2, 2008

Finance

  • Total approved costs

    1,200 thou. CZK

  • Public financial support

    690 thou. CZK

  • Other public sources

    510 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK