All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Content Dimension of Basic School Curriculum

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 8 (SGA02005GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/05/0246

Alternative language

  • Project name in Czech

    Obsahová dimenze kurikula základní školy

  • Annotation in Czech

    Projekt Obsahová dimenze kurikula základní školy se zaměřuje na analýzu požadavků na obsah vzdělání, zejména na úrovni jejího absolventa. Problematika se zkoumá jednak po linii průběhu povinné školní docházky, jednak nároků navazujících škol a požadavkůspolečenské praxe. Projekt vychází z teze, že kurikulum základní školy by nemělo být primárně stanoveno na základě příslušných vědních disciplin, ale především by měly být zohledňovány potřeby života a možnosti žáků tohoto věku. Na řešení projektu se podílejí oboroví didaktikové, kteří řešenou problematiku konkretizují na učivu svých oborů, učební proces žáků zkoumají psychologové. Při řešení projektu se použijí jak metody kvantitativní (analýza vyučovacích hodin, kurikulárních dokumentů, učebnic, dotazníky), tak metody kvalitativní (pobyty na participujících školách, případové studie). V průběhu řešení projektu se uspořádají semináře a konference, počítá se s vydáním teoretických studií, sborníků i metodické příručky pro učitele. Řešení projektu

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aims of the project have been achieved because of a large team of colaborators, and active participation of other colleagues and teachers. 1) Basic school subject matter was assessed according to the model of curriculum and analysed with an emphasis

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GA-U/04:3

  • Data delivery date

    Dec 16, 2008

Finance

  • Total approved costs

    2,045 thou. CZK

  • Public financial support

    2,045 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK