School Underachievement within Context of Depressive Symptoms in Children Aged 9-11
Project goals
The project is focused on examining school underachievement within context of depressive symptoms in children aged 9-11. Quantitative approach will be combined with qualitative methods. In the first phase of the project, hypotheses on relationships amongdepressive symptoms measured by CDI (adaptation of Beck Depression Inventory), intelligence measured by PDW (adaptation of WISC-R) and school grades will be tested on a random sample of 700 Prague children. Normally achieving children and underachieverswill be compared. On the basis of this analysis and theoretical preparations a specific qualitative methodology will be designed for complex examination of relationships between underachievement and depressive symptoms, as well as for mapping personality, family and peer factors that may play important role in these relationships. In the second phase of the project, underachievers from a random sample of 180 schoolchildren will be assessed using the qualitative methodology. Their teachers
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 8 (SGA02005GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/05/0915
Alternative language
Project name in Czech
Školní podvýkonnost v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na sledování školní podvýkonnosti v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let. Kvantitativní přístup bude kombinován s kvalitativními metodami. V první fázi budou na vzorku cca 700 náhodně vybraných pražských dětí ověřovány hypotézy o vztazích mezi depresivními příznaky měřenými pomocí CDI (adaptací Beckova dotazníku deprese), inteligencí zjišťovanou s použitím PDW (adaptací WISC-R) a školními známkami. Budou srovnáváni žáci dosahující školního prospěchu odpovídajícíhoúrovni jejich schopností a žáci podvýkonní. Na základě těchto analýz a studia odborné literatury bude navržena kvalitativní metodika ke komplexnějšímu zkoumání povahy vztahů mezi podvýkonností a depresivními symptomy a zmapování osobnostních, rodinných,školních a vrstevnických faktorů, jež v daných vztazích mohou hrát významnou roli. S využitím této metodiky budou v druhé fázi projektu vyšetřeni podvýkonní žáci ze souboru 180 náhodně vybraných školáků a budou provedeny
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project dealt with the relationships between school underachievement (and lowered school achievement in general), intelligence, and depressive symptomatology in children aged 9 to 11 years. The sample consisted of 814 children from 16 Prague elementa
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Dec 31, 2007
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 2, 2007
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP08-GA0-GA-U/04:3
Data delivery date
Dec 16, 2008
Finance
Total approved costs
395 thou. CZK
Public financial support
395 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
395 CZK thou.
Public support
395 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2005 - 31. 12. 2007