Aggression in school-aged children: an analysis of context through perception of teachers and pupils
Project goals
The main goal of the project is to study the extent, forms and context of aggressive behaviour of school children. The three specific objectives are: 1) perception of students’ aggression by teachers and analysis of context of school aggression and characteristics of a teacher; 2) estimates of aggression based on self reports of students; and 3) description of coping strategies of teachers and assessment of needs for development of new psychological and social competencies as effective coping techniques to overcome stress and misbehaviour of students. The study will be carried out in 150 randomly selected elementary schools in the Czech Republic. Information from 1,000 teachers and 3,000 students will be collected using the internet based online survey. Focus group discussions will be complement to the quantitative part of the project. Combination of qualitative and quantitative techniques will contribute to complex understanding of school aggression. Understanding of coping strategies of teachers and their needs in developing effective social skills are of particular importance.
Keywords
schoolchildrenaggressionstresscopingbehaviourperceptionteacherspsychosocialcontext
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Main participants
Centrum výzkumu protidrogových služeb a veřejného zdraví, o.p.s.
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-0928
Alternative language
Project name in Czech
Agresivita dětí ve škole: analýza kontextu prostřednictvím percepce učitele a žáků
Annotation in Czech
Cílem projektu je poznání rozsahu, forem a kontextu agresivního chování dětí školního věku. Řešení projektu se člení na tři dílčí úkoly: 1) vnímání agresivity u žáků učitelem a analýza souvislostí percipované agrese a osobních charakteristik učitele, 2) projevy agresivního chování na základě výpovědi žáků školy, 3) deskripce repertoáru zvládacích technik na straně učitele a posouzení potřeb rozvoje specifických psychologických a sociálních dovedností. Navrhované řešení reprezentuje aplikaci on-line výzkumu, který zaručuje anonymitu a současně urychluje a zlevňuje sběr dat. On-line výzkum bude prováděn ve 150 náhodně vybraných základních školách, přičemž velikost vzorku učitelů bude nejméně 1000 osob a vzorek dětí asi 3 000. Souběžně s on-line výzkumem bude problematika studována formou ohniskových skupin učitelů a analýzou školní dokumentace. Kombinace navrhovaných výzkumných přístupů umožní komplexní posouzení problematiky agrese u školních dětí. Výsledky práce přinesou reprezentativní poznatky prakticky využitelné pro rozvoj kompetencí učitele při zvládání agresivního chování.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Project results evaluation
The research has been conducted, there are summarizing outcomes in the final report and additionally added manuscripts of articles, unfortunately, the promised outputs in the form of conferences, monographs and guidelines for teachers were not fulfilled. During the project any scheduled presentations at conferences were not undertaken, all publications outputs are only in Czech journals.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Jan 27, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-GA0-GA-U/01:2
Data delivery date
Sep 30, 2017
Finance
Total approved costs
2,896 thou. CZK
Public financial support
2,896 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 896 CZK thou.
Public support
2 896 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2010 - 27. 01. 2014