Value-moral orientation of Czech adolescents - cognitive and experiential aspects
Project goals
Moral component of value orientation of youth and its emotional as well as cognitive basis will be analyzed, with respect to the failure of religion as well as of faith in reason or progress. Pilot study (year 2005) will investigate - primarily qualitatively - (a) the youth's conceptualization of moral norms and their validity, (b) formation of emotional relations to these norms. We will also analyze views of experts in moral education. In 2006, hypotheses based on the pilot study will be tested primarily by means of quantitative approach. We will set up and verify a diagnostic battery for assessment of moral reasoning, experience, and behavior in adolescents to be used in counseling and/or psychotherapy with individuals in developmental or other moralcrisis, with those suffering from loss of meaning of life, helpless in seeking personal identity, etc. Results obtained during the whole research will also be used to create methods of moral education in the schools.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 8 (SGA02005GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Hodnotově-mravní orientace českých adolescentů - kognitivní a prožitkové aspekty
Annotation in Czech
Chceme analyzovat mravní složku hodnotové orientace mládeže a její jednak emoční, jednak kognitivní základ v době, kdy selhává základ morálky v náboženství i ve víře v rozum či pokrok. Pilotní studie (rok 2005) má zkoumat převážně kvalitativně (a) v jakých pojmech mladí chápou mravní normy a jejich platnost a (b) utváření jejich emočního vztahu k těmto normám. Využijeme přitom i poznatky odborníků v mravní výchově. Hypotézy formulované na základě pilotní studie budou pak (v roce 2006) testovány převážněkvantitativní metodologií. Sestavíme a ověříme diagnostický soubor ke zjišťování mravního prožívání u adolescentů, použitelný v rámci individuálního poradenského a/nebo psychoterapeutického přístupu k jedincům ve vývojové nebo jiné morální krizi, trpícím ztrátou smyslu života nebo bezradností v hledání světonázorové orientace a osobní identity. Výsledky získané během celého výzkumu budou zpracovány i z hlediska využití při tvorbě metodiky mravní výchovy na školách.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
In the theoretical part of the project, the contemporary state of relevant technical literature and use of existing knowledge in the educational practice, especially in the Czech Republic, has been analyzed. As concerns this, we continued in our up to no
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Jan 1, 2006
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP07-GA0-GA-U/03:2
Data delivery date
Oct 16, 2007
Finance
Total approved costs
1,000 thou. CZK
Public financial support
1,000 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 000 CZK thou.
Public support
1 000 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2005 - 01. 01. 2006