Information Technology Competencies of Children and their Development in Primary and Lower Secondary Schools
Project goals
The proposed project deals with the topic of information-technology literacy, level of development of appropriate competencies of children and characteristics of information education in elementary schools. Using theoretical and empirical methods, especially questionnaire survey in primary and lower secondary schools in Czech Republic, tests and case studies intends to know the current status, structure, orientation and tendencies of development of information technology competencies of children and contribute to the development of theoretical bases of pedagogy in a given stage of development of information society. The project intends to build on the similar oriented project VIV06 realized by the applicant department in 2006, with interval of six years find out the status of development of information technology competencies of children in 2012 and identify by comparing also trends in the given area.
Keywords
informationtechnologycompetenciesinformationeducationinformationliteracy
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-1541
Alternative language
Project name in Czech
Informačně technologické kompetence dětí a jejich rozvoj na základních školách
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt se zabývá problematikou informačně technologické gramotnosti, úrovně rozvoje příslušných kompetencí u dětí a charakteristikami informační výchovy na základních školách. Pomocí teoretických a empirických metod, především dotazníkového šetření na základních školách v České republice, testů a případových studií, chce poznat aktuální stav, strukturu, orientaci a tendence rozvoje informačně technologických kompetencí dětí a přispět k rozpracování teoretické báze pedagogiky v dané etapě vývoje informační společnosti. Projekt hodlá navázat na obdobně orientovaný projekt VIV06 realizovaný pracovištěm navrhovatele v roce 2006, s odstupem šesti let zjistit stav rozvoje informačně technologických kompetencí dětí v roce 2012 a identifikovat na základě srovnání též vývojové trendy v dané oblasti.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project plan was fulfilled resulting in: 1B, 3 JREC, 7D; 2 results D have not yet been applied. The conclusions of the final report confirmed investigators´ results of previous research , however without any confrontation. The report does not explicitly touch upon the results of case studies as well as the originally planned organization of expert meetings.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Dec 31, 2013
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Jun 7, 2013
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP14-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jul 1, 2014
Finance
Total approved costs
296 thou. CZK
Public financial support
296 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
296 CZK thou.
Public support
296 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2012 - 31. 12. 2013