All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Information Technology Competencies of Children and their Development in Primary and Lower Secondary Schools

Project goals

The proposed project deals with the topic of information-technology literacy, level of development of appropriate competencies of children and characteristics of information education in elementary schools. Using theoretical and empirical methods, especially questionnaire survey in primary and lower secondary schools in Czech Republic, tests and case studies intends to know the current status, structure, orientation and tendencies of development of information technology competencies of children and contribute to the development of theoretical bases of pedagogy in a given stage of development of information society. The project intends to build on the similar oriented project VIV06 realized by the applicant department in 2006, with interval of six years find out the status of development of information technology competencies of children in 2012 and identify by comparing also trends in the given area.

Keywords

informationtechnologycompetenciesinformationeducationinformationliteracy

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-1541

Alternative language

  • Project name in Czech

    Informačně technologické kompetence dětí a jejich rozvoj na základních školách

  • Annotation in Czech

    Navrhovaný projekt se zabývá problematikou informačně technologické gramotnosti, úrovně rozvoje příslušných kompetencí u dětí a charakteristikami informační výchovy na základních školách. Pomocí teoretických a empirických metod, především dotazníkového šetření na základních školách v České republice, testů a případových studií, chce poznat aktuální stav, strukturu, orientaci a tendence rozvoje informačně technologických kompetencí dětí a přispět k rozpracování teoretické báze pedagogiky v dané etapě vývoje informační společnosti. Projekt hodlá navázat na obdobně orientovaný projekt VIV06 realizovaný pracovištěm navrhovatele v roce 2006, s odstupem šesti let zjistit stav rozvoje informačně technologických kompetencí dětí v roce 2012 a identifikovat na základě srovnání též vývojové trendy v dané oblasti.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project plan was fulfilled resulting in: 1B, 3 JREC, 7D; 2 results D have not yet been applied. The conclusions of the final report confirmed investigators´ results of previous research , however without any confrontation. The report does not explicitly touch upon the results of case studies as well as the originally planned organization of expert meetings.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Dec 31, 2013

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Jun 7, 2013

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP14-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Jul 1, 2014

Finance

  • Total approved costs

    296 thou. CZK

  • Public financial support

    296 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK