All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Text concepts development of primary school children

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/06/1425

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vývoj koncepcí textu u dětí mladšího školního věku

  • Annotation in Czech

    Předkládaný projekt výzkumu navazuje na výsledky první etapy longitudinálního projektu Pražské skupiny školní etnografie "Žák v měnících se podmínkách současné školy" (GAČR 1994 - 1999), jehož část byla zaměřena na vývoj jazyka dětí, vývoj čtení a psanía vstup do psané kultury na prvním stupni základní školy. Nové výzkumné šetření by se hlouběji soustředilo na vývoj koncepcí textu a textových druhů u dětí celého mladšího školního věku (2. - 5. třída) Z hlediska vývojové psychologie, ale také z širšíhopohledu celkové gramotnosti dětí, se jedná o téma nesmírně důležité. Práce s textem přesahuje vlastní výuku čtení/ psaní, žánr textu je považován za významný kognitivní nástroj. Vývoj dětských koncepcí textu a rozdílů mezi různými texty, strategií práces textem, užívání písma a orientace v jeho funkcích, slouží přímo rozvoji poznání, rozšíření komunikačních možností a lepší orientaci v učení. Zaměření výzkumného šetření bude kvalitativní. Soustředí se na práci s dětskými texty, jejich podobu, vznik i

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has dealt with the concept of texts and written text styles among the children (1st - 5 th grade of Elementary School). Research examination was qualitative. Even the methods which were used matched that: collecting written materials, observa

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2006

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GA-U/04:3

  • Data delivery date

    Dec 16, 2008

Finance

  • Total approved costs

    277 thou. CZK

  • Public financial support

    277 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK