Processes of organizational learning and their leadership and management in schools
Project goals
The project elaborates the subject matter of organizational learning and its leadership and management in schools. In the theoretical dimension, the project will define the theory of organizational learning in schools while in the empirical it will contribute to the understanding of the current reality of organizational learning in Czech schools, with regard to the variety of its forms and the relevance for the key process of school operation, namely teaching and pupils? learning. The opening stage is oriented on the theoretical elaboration of the subject, thus how it is defined and developed and what has so far been known about the reality of organizational learning in schools. In stage two, empirical research will be carried out in basic schools, aimed at the complete description and explanation of the processes of organizational learning. Stage three will lie in a quantitative survey focusing on the verification and quantification of results of the qualitative stage. The project outcome will consist of published theoretical texts, research reports, and a summarizing monography.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-1197
Alternative language
Project name in Czech
Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na téma organizačního učení ve škole a jeho řízení. V teoretické rovině povede k rozpracování teorie organizačního učení ve škole. V rovině empirické přispěje k porozumění soudobé realitě organizačního učení v českých školách s ohledemna rozmanitost jeho forem a jeho relevanci pro klíčový proces chodu školy, tzn. vyučování a učení žáků. Projekt má tři etapy. První je orientována na teoretické rozpracování tématu, tzn. jak je téma definováno a rozvíjeno, co je známo o realitě organizačního učení ve škole. Ve druhé etapě proběhne empirický výzkum v základních školách, jehož cílem bude poznat organizační učení ve škole a získat přehled o jeho stimulech a bariérách. Metodologicky půjde o případové studie škol, orientované na vyčerpávající deskripci a explanaci procesů organizačního učení a jejich vedení a řízení. Třetí etapa řešení bude sestávat z kvantitativního šetření, jehož účelem bude verifikace a kvantifikace závěrů kvalitativní fáze výzkumu. Výstupy projektu budou publikované teoretické statě a výzkumné zprávy a závěrečná shrnující monografie.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Project results are an important enrichment of the knowledge on organizational learning of the school staff. The results may be applied in other fields, especially in the human resources management. However, the resulting number of publication appers tobe rather meagre. The financial means were used in due form.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GA-U/02:3
Data delivery date
May 17, 2016
Finance
Total approved costs
1,810 thou. CZK
Public financial support
1,810 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 810 CZK thou.
Public support
1 810 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2010 - 31. 12. 2012