All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Relationship between pupil´s cognitive structures and language system structures in Czech language education process

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)

  • Main participants

    Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-12-1830

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka

  • Annotation in Czech

    Navrhovaný výzkumný projekt hodlá najít cesty, jak lze uplatnit konstruktivistické přístupy v didaktice českého jazyka soustředěním na proces konstruování poznatků pomocí konfrontace nových informací s původními představami (prekoncepty) žáka. Půjde o to, jak propojit známou, v přirozené komunikaci nabytou jazykovou zkušenost dítěte s obecně platnými zákonitostmi jazykového systému. Cílem projektu je v základu jazykové kompetence jedince detekovat obsahy vhodné pro konstruování generických modelů, najít optimální strategie a vymodelovat reprezentativní edukační postupy k dosažení interakce mezi jazykovou skutečností a žákovskými představami o ní a ve výukovém experimentu ověřit efekty konstruktivistických přístupů k vyučování v českém jazyce. Očekávaným výsledkem je přispět k vytvoření předpokladů k tomu, aby se didaktika českého jazyka vyrovnala se současnými požadavky na moderně pojatou oborovou didaktiku, a to orientací na vztah kognitivních struktur žáka a struktur poznávaného předmětu.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AI - Linguistics

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Contribution of the project for the development of current state of art is limited, because it develops only well-known results. Applicable programme (dealing with selected key items) of constructivist-oriented cognitive stimulation was designed and verified in practice. Constructivist approach effects for teaching standard Czech grammar was verified. Results have only descriptive character.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2012

  • Realization period - end

    Dec 31, 2015

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Mar 26, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP16-GA0-GA-U/01:1

  • Data delivery date

    Sep 25, 2017

Finance

  • Total approved costs

    4,470 thou. CZK

  • Public financial support

    4,470 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK