Relationship between pupil´s cognitive structures and language system structures in Czech language education process
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Main participants
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-12-1830
Alternative language
Project name in Czech
Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka
Annotation in Czech
Navrhovaný výzkumný projekt hodlá najít cesty, jak lze uplatnit konstruktivistické přístupy v didaktice českého jazyka soustředěním na proces konstruování poznatků pomocí konfrontace nových informací s původními představami (prekoncepty) žáka. Půjde o to, jak propojit známou, v přirozené komunikaci nabytou jazykovou zkušenost dítěte s obecně platnými zákonitostmi jazykového systému. Cílem projektu je v základu jazykové kompetence jedince detekovat obsahy vhodné pro konstruování generických modelů, najít optimální strategie a vymodelovat reprezentativní edukační postupy k dosažení interakce mezi jazykovou skutečností a žákovskými představami o ní a ve výukovém experimentu ověřit efekty konstruktivistických přístupů k vyučování v českém jazyce. Očekávaným výsledkem je přispět k vytvoření předpokladů k tomu, aby se didaktika českého jazyka vyrovnala se současnými požadavky na moderně pojatou oborovou didaktiku, a to orientací na vztah kognitivních struktur žáka a struktur poznávaného předmětu.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AI - Linguistics
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Contribution of the project for the development of current state of art is limited, because it develops only well-known results. Applicable programme (dealing with selected key items) of constructivist-oriented cognitive stimulation was designed and verified in practice. Constructivist approach effects for teaching standard Czech grammar was verified. Results have only descriptive character.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2012
Realization period - end
Dec 31, 2015
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 26, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP16-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Sep 25, 2017
Finance
Total approved costs
4,470 thou. CZK
Public financial support
4,470 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK