All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Friction phenomena in rolling contacts caused by suspensions

Project goals

The project is motivated by the issue of low adhesion in wheel-rail contacts, which can cause serious problems with traction and braking in railways. This issue is frequently connected to the ‘wet-rail’ phenomenon where the contact is naturally contaminated with a mixture of water and solid particles. At a critical particle concentration, a significant drop in the friction coefficient can be observed. Although the phenomenon is well known from railway operations, the physical relationships are not yet fully understood. The aim is to provide experimental evidence of the transient nature of the phenomenon in rolling contacts contaminated with a water-particle suspension based on optical observation of the contact and to provide a physics-based model describing this phenomenon in its full complexity. Ball-on-disc optical tribometer combined with thin-film colorimetric interferometry and fluorescence imaging will be used for fluid film thickness and flow measurement. Particle-based simulations (DEM) will be coupled with flow simulations between rough wheel-rail surfaces.

Keywords

rolling contactfrictionwheel/rail interfacesolid particlessuspension

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

  • Call for proposals

  • Main participants

    Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství

  • Contest type

    M2 - International cooperation

  • Contract ID

    24-14624L

Alternative language

  • Project name in Czech

    Tření ve valivých kontaktech za přítomnosti suspenzí

  • Annotation in Czech

    Projekt je motivován problematikou nízké adheze v kontaktu kola a kolejnice, která je častou příčinou problémů s přenosem trakčních a brzdných sil na železnici. Tento problém je často spojen s jevem „vlhké kolejnice“, kdy je kontakt přirozeně kontaminován směsí vody a pevných částic. Při kritické koncentraci částic dochází k výraznému propadu součinitele tření. Ačkoliv je tento jev znám z železničního provozu, fyzikální podstata tohoto jevu není dosud uspokojivě vysvětlena. Cílem projektu je poskytnout experimentální důkaz o přechodovém chování valivého kontaktu v okamžiku propadu tření při kontaminaci suspenzí pevných částic a vody prostřednictvím optického pozorování kontaktu a poskytnout vhodný fyzikální model komplexně popisující tento jev. Optický tribometr kombinovaný s kolorimetrickou interferometrií a fluorescenční mikroskopií bude použit pro měření tloušťky a toku kapalinového filmu. Simulace založená na částicích (DEM) bude kombinována se simulacemi toku mezi drsnými povrchy kola a kolejnice.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    20302 - Applied mechanics

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • GB - Agricultural machines and construction
    JQ - Machinery and tools

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Oct 1, 2024

  • Realization period - end

    Dec 31, 2027

  • Project status

    B - Running multi-year project

  • Latest support payment

    Nov 1, 2024

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP25-GA0-GF-R

  • Data delivery date

    Mar 14, 2025

Finance

  • Total approved costs

    6,891 thou. CZK

  • Public financial support

    6,891 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

6 891 CZK thou.

Public support

6 891 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Applied mechanics

Solution period

01. 10. 2024 - 31. 12. 2027