Construction of educating a pupil from socially disadvantaged environment from the perspective of three worlds of his real life
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 14 (SGA0201300006)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
13-24036P
Alternative language
Project name in Czech
Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Annotation in Czech
Téma projektu se zaměřuje na problematiku vzdělávání romských žáků a možností jejich sociální inkluze. Cílovou skupinu výzkumu tvoří nejen romští žáci ve vybrané lokalitě, ale i jejich rodiče a učitelé. Hlavními prioritami výzkumu je zmapovat konstrukce žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ve školském diskursu, dále popsat identity romských žáků různými aktéry školského diskursu, vyložit sociální realitu vzdělávání z pohledu romských žáků a jejich stanovisko k roli žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí. Výstupy budou zakomponovány do rámce vybraných kritických teorií a výzkumů o sociální reprodukci. Důležitými kontextovými složkami výzkumu jsou vymezení tzv. sociální zásoby vědění romských žáků, která bývají kontradiktoricky prostředkována institucí školy a institucí rodiny v průběhu tzv. sekundární socializace a rovněž i popis rasistického, resp. diskriminačního diskursu v české společnosti. Projekt je založený na netradiční metodologické kombinaci nástrojů diskursivní analýzy a metody divadla utlačovaných, což v českém pedagogickém výzkumu nebylo dosud realizováno.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Solving the project has brought new and valuable knowledge into the field of pedagogy and education of pupils with social disadvantage. In terms of content, the objectives of the research plan have been met. Publishing activities are sufficient, but the impact of the project could be higher with the use of a higher number of articles in journals (especially foreign ones).
Solution timeline
Realization period - beginning
Feb 1, 2013
Realization period - end
Jan 5, 2018
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 10, 2015
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP19-GA0-GP-U/03:1
Data delivery date
Jun 11, 2019
Finance
Total approved costs
1,592 thou. CZK
Public financial support
1,592 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK