All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Construction of educating a pupil from socially disadvantaged environment from the perspective of three worlds of his real life

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 14 (SGA0201300006)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    13-24036P

Alternative language

  • Project name in Czech

    Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití

  • Annotation in Czech

    Téma projektu se zaměřuje na problematiku vzdělávání romských žáků a možností jejich sociální inkluze. Cílovou skupinu výzkumu tvoří nejen romští žáci ve vybrané lokalitě, ale i jejich rodiče a učitelé. Hlavními prioritami výzkumu je zmapovat konstrukce žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ve školském diskursu, dále popsat identity romských žáků různými aktéry školského diskursu, vyložit sociální realitu vzdělávání z pohledu romských žáků a jejich stanovisko k roli žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí. Výstupy budou zakomponovány do rámce vybraných kritických teorií a výzkumů o sociální reprodukci. Důležitými kontextovými složkami výzkumu jsou vymezení tzv. sociální zásoby vědění romských žáků, která bývají kontradiktoricky prostředkována institucí školy a institucí rodiny v průběhu tzv. sekundární socializace a rovněž i popis rasistického, resp. diskriminačního diskursu v české společnosti. Projekt je založený na netradiční metodologické kombinaci nástrojů diskursivní analýzy a metody divadla utlačovaných, což v českém pedagogickém výzkumu nebylo dosud realizováno.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Solving the project has brought new and valuable knowledge into the field of pedagogy and education of pupils with social disadvantage. In terms of content, the objectives of the research plan have been met. Publishing activities are sufficient, but the impact of the project could be higher with the use of a higher number of articles in journals (especially foreign ones).

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Feb 1, 2013

  • Realization period - end

    Jan 5, 2018

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 10, 2015

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP19-GA0-GP-U/03:1

  • Data delivery date

    Jun 11, 2019

Finance

  • Total approved costs

    1,592 thou. CZK

  • Public financial support

    1,592 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK