All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Education and Its Value from Roma Perspective. (Education as Seen by Roma Mothers)

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 5 (SGA02005GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/05/P560

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vzdělání a jeho hodnota z hlediska Romů. (Pohled na vzdělání očima romských matek)

  • Annotation in Czech

    Tento projekt je výzkumem, jehož úkolem je monitorování problému střetu kultur - české a romské v oblasti vzdělávání. V projektu by měl být statisticky zachycen "objektivní" stav školní úspěšnosti romské populace v krajském městě Hradci Králové - tj. docházka do přípravných ročníků pro romské děti; poměr žáků na ZŠ a ZVŠ; počty studentů a absolventů na středních školách a učilištích. Samotné těžiště výzkumu je soustředěno na získání pohledu romských rodičů na vzdělání vlastních dětí; do jaké míry je proně vzdělání hodnotou či antihodnotou; vystupuje romská minorita jako celek nebo se ve svých názorech na situaci ohledně vzdělávání jedinci výrazně liší podle příslušnosti k určité subskupině (kastě)? Ve výzkumu budou použity jak kvantitativní metody - dotazníky a jejich statistické zpracování, tak metody antropologického terénního výzkumu- pořizování nahrávek polořízených rozhovorů, zúčastněné pozorování a jeho záznam, fotodokumentace prostředí. Sebraná data budou analyzována dle zásad kvalitativní

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50404 - Anthropology, ethnology<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)<br>60102 - Archaeology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    In the area of education there exist a number of misunderstandings and conflicts between the majority and minority populations, which are caused by different ways of primary socialisation. In each of the communities, there exist different concepts concer

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GP-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 17, 2008

Finance

  • Total approved costs

    604 thou. CZK

  • Public financial support

    604 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK