Education and Its Value from Roma Perspective. (Education as Seen by Roma Mothers)
Project goals
The project is a research project aiming to monitor the clash of Czech and Roma cultures in the area of education. The aim of the project is to statistically capture the "objective" rate of success of the Roma population in the regional town of Hradec Králové - i.e. the rate of attendance in the preparatory year classes for Roma children; the ratio between the number of Roma pupils attending standard elementary schools and special elementary schools; the number of Roma students attending and/or successfully completing high schools and vocational training schools. The major objective of the research is to capture the views of the Roma parents on the education of their children; to what extent do they see education as a value or anti-value; does the Romaminority as such share any particular opinion on education or are there differences between individual sub-groups (casts)? The research will use both quantitative methods, i.e. statistically processed questionnaires, as well as anthropological
Keywords
educationsocio-cultural handicapetnographyminoritiescultural antropology
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 5 (SGA02005GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/05/P560
Alternative language
Project name in Czech
Vzdělání a jeho hodnota z hlediska Romů. (Pohled na vzdělání očima romských matek)
Annotation in Czech
Tento projekt je výzkumem, jehož úkolem je monitorování problému střetu kultur - české a romské v oblasti vzdělávání. V projektu by měl být statisticky zachycen "objektivní" stav školní úspěšnosti romské populace v krajském městě Hradci Králové - tj. docházka do přípravných ročníků pro romské děti; poměr žáků na ZŠ a ZVŠ; počty studentů a absolventů na středních školách a učilištích. Samotné těžiště výzkumu je soustředěno na získání pohledu romských rodičů na vzdělání vlastních dětí; do jaké míry je proně vzdělání hodnotou či antihodnotou; vystupuje romská minorita jako celek nebo se ve svých názorech na situaci ohledně vzdělávání jedinci výrazně liší podle příslušnosti k určité subskupině (kastě)? Ve výzkumu budou použity jak kvantitativní metody - dotazníky a jejich statistické zpracování, tak metody antropologického terénního výzkumu- pořizování nahrávek polořízených rozhovorů, zúčastněné pozorování a jeho záznam, fotodokumentace prostředí. Sebraná data budou analyzována dle zásad kvalitativní
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AO - Sociology, demography
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50404 - Anthropology, ethnology
50704 - Environmental sciences (social aspects)
60102 - Archaeology
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
In the area of education there exist a number of misunderstandings and conflicts between the majority and minority populations, which are caused by different ways of primary socialisation. In each of the communities, there exist different concepts concer
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2005
Realization period - end
Dec 31, 2007
Project status
U - Finished project
Latest support payment
May 2, 2007
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP08-GA0-GP-U/03:2
Data delivery date
Oct 17, 2008
Finance
Total approved costs
604 thou. CZK
Public financial support
604 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
604 CZK thou.
Public support
604 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
Solution period
01. 01. 2005 - 31. 12. 2007