All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Education and Its Value from Roma Perspective. (Education as Seen by Roma Mothers)

Project goals

The project is a research project aiming to monitor the clash of Czech and Roma cultures in the area of education. The aim of the project is to statistically capture the "objective" rate of success of the Roma population in the regional town of Hradec Králové - i.e. the rate of attendance in the preparatory year classes for Roma children; the ratio between the number of Roma pupils attending standard elementary schools and special elementary schools; the number of Roma students attending and/or successfully completing high schools and vocational training schools. The major objective of the research is to capture the views of the Roma parents on the education of their children; to what extent do they see education as a value or anti-value; does the Romaminority as such share any particular opinion on education or are there differences between individual sub-groups (casts)? The research will use both quantitative methods, i.e. statistically processed questionnaires, as well as anthropological

Keywords

educationsocio-cultural handicapetnographyminoritiescultural antropology

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 5 (SGA02005GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/05/P560

Alternative language

  • Project name in Czech

    Vzdělání a jeho hodnota z hlediska Romů. (Pohled na vzdělání očima romských matek)

  • Annotation in Czech

    Tento projekt je výzkumem, jehož úkolem je monitorování problému střetu kultur - české a romské v oblasti vzdělávání. V projektu by měl být statisticky zachycen "objektivní" stav školní úspěšnosti romské populace v krajském městě Hradci Králové - tj. docházka do přípravných ročníků pro romské děti; poměr žáků na ZŠ a ZVŠ; počty studentů a absolventů na středních školách a učilištích. Samotné těžiště výzkumu je soustředěno na získání pohledu romských rodičů na vzdělání vlastních dětí; do jaké míry je proně vzdělání hodnotou či antihodnotou; vystupuje romská minorita jako celek nebo se ve svých názorech na situaci ohledně vzdělávání jedinci výrazně liší podle příslušnosti k určité subskupině (kastě)? Ve výzkumu budou použity jak kvantitativní metody - dotazníky a jejich statistické zpracování, tak metody antropologického terénního výzkumu- pořizování nahrávek polořízených rozhovorů, zúčastněné pozorování a jeho záznam, fotodokumentace prostředí. Sebraná data budou analyzována dle zásad kvalitativní

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AO - Sociology, demography

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    50401 - Sociology
    50402 - Demography
    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
    50404 - Anthropology, ethnology
    50704 - Environmental sciences (social aspects)
    60102 - Archaeology

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    In the area of education there exist a number of misunderstandings and conflicts between the majority and minority populations, which are caused by different ways of primary socialisation. In each of the communities, there exist different concepts concer

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2005

  • Realization period - end

    Dec 31, 2007

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    May 2, 2007

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP08-GA0-GP-U/03:2

  • Data delivery date

    Oct 17, 2008

Finance

  • Total approved costs

    604 thou. CZK

  • Public financial support

    604 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Recognised costs

604 CZK thou.

Public support

604 CZK thou.

0%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AC - Archaeology, anthropology, ethnology

Solution period

01. 01. 2005 - 31. 12. 2007