Qualitative research of the construction professional identity of the civic education teacher through the design of the case study
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 9 (SGA02009GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/09/P126
Alternative language
Project name in Czech
Kvalitativní výzkum konstrukce profesní identity učitele výchovy k občanství prostřednictvím případové studie
Annotation in Czech
Podstatou projektu je primárně analýza a popis procesu konstruování profesní identity u učitele výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Sekundárně chceme popsat klíčové rysy osobnosti tohoto učitele. Záměrem kvalitativního zkoumání je odpovědět na otázku: Jaký je život učitele tak exponovaného, často diskutovaného, mnohdy však přehlíženého a nedoceňovaného vyučovacího předmětu opírajícího svůj obsah o odborné obsahy několika společenskovědních oborů, jakým je výchova k občanství? Problém konstrukce profesní identity a osobnost učitele jsou studovány pomocí designu případové studie, která není jen finálním produktem ale i prostředek integrace několika různorodých výzkumných metod - stínování, hloubkový rozhovor, biografická výpověď, analýzadokumentů, skupinový rozhovor, abychom nejen postihly složitý předmět výzkumu v jeho celistvosti, ale také abychom posílili validitu a reliabilitu výzkumu. Přínos pro rozvoj oborové didaktiky společenských věd je dán výběrem předmětu
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Two books specialized in pedagogy - didactics, three chapters in specialized books and one journal article comprise the results of implementation of the whole project. The achievements fulfill the main objective of the project - a description of the construction of the teacher?s professional identity in education for citizenship. Despite the limited number of cases studied, the events that
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2009
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GP-U/04:3
Data delivery date
Mar 20, 2015
Finance
Total approved costs
687 thou. CZK
Public financial support
687 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK