Qualitative research of the construction professional identity of the civic education teacher through the design of the case study
Project goals
The analysis and description of the process construction professional identity of the civic education teacher in the primary school is the primary principle of this project. Secondarily we want describe key features personalities of this teacher. Intention of this qualitative research is answer the question: What is the life of the teacher so exposed, often discussed, many times neglect and disvalue object argumentative with special contents some few social sciences what is the civic education? The problem construction professional identity and personality of the teacher are studying by the design case study, which is not only a final product but and instrument integration some few disparate experimental methods so that not only involve complicated object of research as a whole, but so that intensify the validity and reliability of the research. Benefit for the development of the theory of teaching social sciences is given by the selection of the object research and by the combination
Keywords
social studieseducationspecial theory of teaching of the social studiescitizenship education
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 9 (SGA02009GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/09/P126
Alternative language
Project name in Czech
Kvalitativní výzkum konstrukce profesní identity učitele výchovy k občanství prostřednictvím případové studie
Annotation in Czech
Podstatou projektu je primárně analýza a popis procesu konstruování profesní identity u učitele výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Sekundárně chceme popsat klíčové rysy osobnosti tohoto učitele. Záměrem kvalitativního zkoumání je odpovědět na otázku: Jaký je život učitele tak exponovaného, často diskutovaného, mnohdy však přehlíženého a nedoceňovaného vyučovacího předmětu opírajícího svůj obsah o odborné obsahy několika společenskovědních oborů, jakým je výchova k občanství? Problém konstrukce profesní identity a osobnost učitele jsou studovány pomocí designu případové studie, která není jen finálním produktem ale i prostředek integrace několika různorodých výzkumných metod - stínování, hloubkový rozhovor, biografická výpověď, analýzadokumentů, skupinový rozhovor, abychom nejen postihly složitý předmět výzkumu v jeho celistvosti, ale také abychom posílili validitu a reliabilitu výzkumu. Přínos pro rozvoj oborové didaktiky společenských věd je dán výběrem předmětu
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
Two books specialized in pedagogy - didactics, three chapters in specialized books and one journal article comprise the results of implementation of the whole project. The achievements fulfill the main objective of the project - a description of the construction of the teacher?s professional identity in education for citizenship. Despite the limited number of cases studied, the events that
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2009
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GP-U/04:3
Data delivery date
Mar 20, 2015
Finance
Total approved costs
687 thou. CZK
Public financial support
687 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
687 CZK thou.
Public support
687 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2009 - 31. 12. 2010