All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Bullying and Mobbing in Tertiary Education: Qualitative Methodology as a Research and Intervention Tool

Project goals

The project will examine uses of qualitative methodology (discourse analysis and collective biography) in research and intervention into bullying and mobbing in tertiary education. The project is conceptually embedded in critical discursive psychology, which assumes interdependence between violence and normative discourses and practices. The project will primarily employ qualitative methodology. To investigate the occurrence and types of bullying and mobbing, it will employ quantitative methodology. Theproject's principal objective is to extend current knowledge of bullying and mobbing by employing innovative theoretical and methodological approaches. The project will design techniques of uses of qualitative methodology in research and intervention into bullying and mobbing applicable to a variety of social contexts. The main outcomes of the project will consist of articles published in Czech/international journals with IF, Czech/international conference presentations and public lectures.

Keywords

bullyingmobbingtertiaryeducationqualitativemethodologyresearchinterventioncriticaldiscursivepsychologydiscourseanalysiscollectivebiography

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 10 (SGA02010GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-10-P146

Alternative language

  • Project name in Czech

    Šikana a mobbing v terciárním vzdělávání: Možnosti kvalitativní metodologie jako výzkumného a intervenčního nástroje

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je zkoumat možnosti využití kvalitativní metodologie (diskurzivní analýza a kolektivní biografie) při výzkumu šikany a mobbingu v terciárním vzdělávání a při intervenci proti nim. Projekt se svou orientací řadí do kritické diskurzivní psychologie, která zkoumá procesy utváření psycho-sociální reality v jazyce, přičemž předpokládá provázanost mezi násilím a společenskými diskurzy a praktikami. Při zpracování projektu bude akcentována kvalitativní metodologie, pro zjištění četnosti a foremšikany a mobbingu bude použita kvantitativní metodologie. Výzkumný projekt přinese nové poznatky o šikaně a mobbingu v terciárním vzdělávání a obohatí stávající poznatky o těchto jevech prostřednictvím nových teoretických a metodologických přístupů. Současně navrhne konkrétní postupy uplatnění kvalitativní metodologie při analýze šikany a mobbingu a intervenci proti nim, které budou využitelné v různých sociálních kontextech. Hlavními výstupy projektu budou publikace v zahraničních impaktovaných časopisech, vystoupení na relevantních konferencích a přednášky pro odbornou veřejnost.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

    AO - Sociology, demography

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    50401 - Sociology
    50402 - Demography
    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
    50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The aims of the project has been fullfilled: it expanded the knowledge about mobbing in the academic environment, applied new social theories on the issue of bullying, and explored approaches to qualitative data analysis. Data in the final report is adequate. Results of the project can be applied in the prevention of mobbing. The project outcomes are on high level and with international impact.

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2010

  • Realization period - end

    Dec 31, 2012

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 1, 2012

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP13-GA0-GP-U/03:3

  • Data delivery date

    May 2, 2016

Finance

  • Total approved costs

    1,003 thou. CZK

  • Public financial support

    1,003 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 003 CZK thou.

Public support

1 003 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AN - Psychology

Solution period

01. 01. 2010 - 31. 12. 2012