Bullying and Mobbing in Tertiary Education: Qualitative Methodology as a Research and Intervention Tool
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 10 (SGA02010GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-P146
Alternative language
Project name in Czech
Šikana a mobbing v terciárním vzdělávání: Možnosti kvalitativní metodologie jako výzkumného a intervenčního nástroje
Annotation in Czech
Cílem projektu je zkoumat možnosti využití kvalitativní metodologie (diskurzivní analýza a kolektivní biografie) při výzkumu šikany a mobbingu v terciárním vzdělávání a při intervenci proti nim. Projekt se svou orientací řadí do kritické diskurzivní psychologie, která zkoumá procesy utváření psycho-sociální reality v jazyce, přičemž předpokládá provázanost mezi násilím a společenskými diskurzy a praktikami. Při zpracování projektu bude akcentována kvalitativní metodologie, pro zjištění četnosti a foremšikany a mobbingu bude použita kvantitativní metodologie. Výzkumný projekt přinese nové poznatky o šikaně a mobbingu v terciárním vzdělávání a obohatí stávající poznatky o těchto jevech prostřednictvím nových teoretických a metodologických přístupů. Současně navrhne konkrétní postupy uplatnění kvalitativní metodologie při analýze šikany a mobbingu a intervenci proti nim, které budou využitelné v různých sociálních kontextech. Hlavními výstupy projektu budou publikace v zahraničních impaktovaných časopisech, vystoupení na relevantních konferencích a přednášky pro odbornou veřejnost.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AO - Sociology, demography
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The aims of the project has been fullfilled: it expanded the knowledge about mobbing in the academic environment, applied new social theories on the issue of bullying, and explored approaches to qualitative data analysis. Data in the final report is adequate. Results of the project can be applied in the prevention of mobbing. The project outcomes are on high level and with international impact.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GP-U/03:3
Data delivery date
May 2, 2016
Finance
Total approved costs
1,003 thou. CZK
Public financial support
1,003 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK