Bullying and Mobbing in Tertiary Education: Qualitative Methodology as a Research and Intervention Tool
Project goals
The project will examine uses of qualitative methodology (discourse analysis and collective biography) in research and intervention into bullying and mobbing in tertiary education. The project is conceptually embedded in critical discursive psychology, which assumes interdependence between violence and normative discourses and practices. The project will primarily employ qualitative methodology. To investigate the occurrence and types of bullying and mobbing, it will employ quantitative methodology. Theproject's principal objective is to extend current knowledge of bullying and mobbing by employing innovative theoretical and methodological approaches. The project will design techniques of uses of qualitative methodology in research and intervention into bullying and mobbing applicable to a variety of social contexts. The main outcomes of the project will consist of articles published in Czech/international journals with IF, Czech/international conference presentations and public lectures.
Keywords
bullyingmobbingtertiaryeducationqualitativemethodologyresearchinterventioncriticaldiscursivepsychologydiscourseanalysiscollectivebiography
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 10 (SGA02010GA1PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-10-P146
Alternative language
Project name in Czech
Šikana a mobbing v terciárním vzdělávání: Možnosti kvalitativní metodologie jako výzkumného a intervenčního nástroje
Annotation in Czech
Cílem projektu je zkoumat možnosti využití kvalitativní metodologie (diskurzivní analýza a kolektivní biografie) při výzkumu šikany a mobbingu v terciárním vzdělávání a při intervenci proti nim. Projekt se svou orientací řadí do kritické diskurzivní psychologie, která zkoumá procesy utváření psycho-sociální reality v jazyce, přičemž předpokládá provázanost mezi násilím a společenskými diskurzy a praktikami. Při zpracování projektu bude akcentována kvalitativní metodologie, pro zjištění četnosti a foremšikany a mobbingu bude použita kvantitativní metodologie. Výzkumný projekt přinese nové poznatky o šikaně a mobbingu v terciárním vzdělávání a obohatí stávající poznatky o těchto jevech prostřednictvím nových teoretických a metodologických přístupů. Současně navrhne konkrétní postupy uplatnění kvalitativní metodologie při analýze šikany a mobbingu a intervenci proti nim, které budou využitelné v různých sociálních kontextech. Hlavními výstupy projektu budou publikace v zahraničních impaktovaných časopisech, vystoupení na relevantních konferencích a přednášky pro odbornou veřejnost.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
AO - Sociology, demography
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The aims of the project has been fullfilled: it expanded the knowledge about mobbing in the academic environment, applied new social theories on the issue of bullying, and explored approaches to qualitative data analysis. Data in the final report is adequate. Results of the project can be applied in the prevention of mobbing. The project outcomes are on high level and with international impact.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2010
Realization period - end
Dec 31, 2012
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 1, 2012
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP13-GA0-GP-U/03:3
Data delivery date
May 2, 2016
Finance
Total approved costs
1,003 thou. CZK
Public financial support
1,003 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 003 CZK thou.
Public support
1 003 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2010 - 31. 12. 2012