All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Constructs and Practices in the Education of the Gifted: Development of Gifted Children in the Czech Educational Context

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Post-graduate (doctorate) grants

  • Call for proposals

    Postdoktorandské granty 11 (SGA02011GA1PD)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    P407-11-P512

Alternative language

  • Project name in Czech

    Konstrukty a praktiky ve vzdělávání nadaných: Rozvoj nadaných dětí v českém vzdělávacím kontextu

  • Annotation in Czech

    Cílem projektu je prozkoumat, jakým způsobem je v českém vzdělávacím kontextu konstruováno nadání a jeho příčiny, jak se tyto významy projevují ve vzdělávacích praktikách uplatňovaných v českých vzdělávacích institucích, a jaký dopad mohou mít tyto konstrukty a praktiky na vývoj konkrétních dětí projevujících mimořádný potenciál. Svou orientací se projekt řadí do kvalitativní psychologie. V jeho dílčích projektech budou akcentovány různé metody kvalitativního výzkumu, především kritická analýza textu, etnografické pozorování ve školní třídě a rozhovory zpracované interpretativní fenomenologickou analýzou.Záměrem je porozumět tomu, jak se mohou různé sociální reprezentace dětského nadání a jeho příčin uplatňovat ve vzdělávacích a výchovných praktikách užívaných u konkrétních dětí, reflektovat jejich pozitivní i negativní vývojové konsekvence a diskutovat implikace pro pedagogickou praxi. Hlavními výstupy projektu bude monografie, publikace v zahraničních impaktovaných časopisech, vystoupení na relevantních konferencích a přednášky pro odbornou veřejnost.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project has brought new knowledge about giftedness in the context of Czech education system. Valuable outputs: theoretical-critical study of the connections between theoretical approaches, constructs of human potential and implications for education;depth probe into the problems related talent-motivation-performance via modern methods of qualitative analysis .

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2011

  • Realization period - end

    Dec 31, 2013

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Jun 7, 2013

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP15-GA0-GP-U/02:2

  • Data delivery date

    May 6, 2016

Finance

  • Total approved costs

    1,419 thou. CZK

  • Public financial support

    1,419 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK