Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia ? basic determinants and transformations in the period of adolescence and early
Project goals
The proposed research deals with the issue of extraordinarily gifted adolescents and young adults with a simultaneous learning disability, dyslexia. According to the contemporary foreign state of knowledge, it is this population of the extraordinarily gifted that has been for a long time in a considerably disadvantaged learning position very often preventing them from being successful not only at school but especially in their lives. The research intends to examine a network of factors affecting academic motivation of these students. The main aim of the project is to examine the key variables that can be held significantly responsible for the condition when these students? achievement motivation is reduced; when these gifted learners are academicallyunderrated; when their potential is not developed and when they are excluded from educational and social structures even before they can make use of their abilities. It is a serious situation that can have critical social and economic consequences both for these students and the whole society. At the same time, the project wants to map also those factors that can, on the contrary, lead to an increased motivation in this specific population of learners.
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
P407-11-1272
Alternative language
Project name in Czech
Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Annotation in Czech
Proponovaný výzkum se zaměřuje na problematiku mimořádně nadaných adolescentů a mladých dospělých se souběžnou vývojovou poruchou učení, s dyslexií. Podle současných zahraničních poznatků je právě tato populace nadaných dlouhodobě ve značně znevýhodňující vzdělávací pozici, jež jí často znemožňuje stát se nejen ve škole, ale zejména v životě úspěšnou. Výzkum se chce zaměřit na sledování sítě faktorů, jež ovlivňují akademickou motivaci těchto studentů. Hlavním cílem projektu je sledovat ty klíčové proměnné, jež mohou být významně zodpovědné za stav, kdy dochází ke snižování výkonové motivace těchto studentů, kdy jsou tito nadaní signifikantně akademicky podhodnocováni, kdy nedochází k rozvoji jejich potenciálu a kdy jsou vyřazováni ze vzdělávacích a společenských struktur dříve, než mohou své schopnosti prosadit. Jde o závažnou situaci, jež může mít pro tyto nadané i celou společnost kritické sociální a ekonomické důsledky. Současně si projekt klade za cíl zmapovat i ty faktory, které naopak mohou motivaci u této specifické populace nadaných studentů zvyšovat. Chce podchytit mediační roli psychologické, vzdělávací a sociální zkušenosti, jež se vztahuje ke k otázkám, souvisejícím s dlouhodobou profesní orientací.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AN - Psychology
CEP - secondary branch
AM - Pedagogy and education
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Project results evaluation
The project brought new scientific knowledge in the field of psychology and education concerning the specifics needs of adolescents with dyslexia and talent. Project outputs are above-standard. The international team created during project can multiply its results. The main of the outputs is a professional book, together with an impacted and other indexed publications.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2011
Realization period - end
Dec 31, 2014
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Mar 31, 2014
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP15-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
May 22, 2015
Finance
Total approved costs
4,015 thou. CZK
Public financial support
4,015 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
4 015 CZK thou.
Public support
4 015 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AN - Psychology
Solution period
01. 01. 2011 - 31. 12. 2014