All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011806" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011806 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement

  • Original language description

    Modern computational technology has been become inseparable part of world-wide an aircraft structure development. It is used not only for design but for check and optimisation too. The most popular numerical technique is analyses by means of finite element technique. The submitted article summarises the results of crack growth modelling during random loading and comparison with experimental measurement. The experimental measurement on M(T) specimen and real aircraft component such as wing flange-plate was selected for comparison of impact of stress state in front of the crack tip on crack tip geometry and on fracture surface. The influence of range of plastic zone on shear lips formation is discussed. Furthermore the influence of stress peak during fatigue crack growth propagation is discussed. The technique for qualified assessment of fatigue crack growth rate in 3D body during randomise loading has been proposed.

  • Czech name

    Porovnání stavu napjatosti na čele únavové trhliny z numerického řešení MKP s experimentálním měřením

  • Czech description

    Moderní výpočetní technika se v posledním desetiletí stala nedílnou součástí nejen návrhu leteckých konstrukcí, ale také jejich kontroly a optimalizace. Využití moderní výpočetní techniky v oblasti certifikace leteckých konstrukcí umožňuje snížení časověi finančně náročných experimentálních měření. V tomto článku jsou shrnuty výsledky modelování růstu únavové poruchy při náhodném zatěžování. Navržená metodika slouží pro kvalifikovaný odhad rychlosti šíření únavové trhliny v obecných 3D tělesech při náhodném zatěžování. Tento projekt byl realizován za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: The Centre of Aeronautical Research and Testing.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2002

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    40.international conference experimental stress analysis

  • ISBN

    80-01-02547-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    43-48

  • Publisher name

    Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Mechanics, Division of Strength of Materials

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Jun 3, 2002

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article