Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011806" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011806 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement
Original language description
Modern computational technology has been become inseparable part of world-wide an aircraft structure development. It is used not only for design but for check and optimisation too. The most popular numerical technique is analyses by means of finite element technique. The submitted article summarises the results of crack growth modelling during random loading and comparison with experimental measurement. The experimental measurement on M(T) specimen and real aircraft component such as wing flange-plate was selected for comparison of impact of stress state in front of the crack tip on crack tip geometry and on fracture surface. The influence of range of plastic zone on shear lips formation is discussed. Furthermore the influence of stress peak during fatigue crack growth propagation is discussed. The technique for qualified assessment of fatigue crack growth rate in 3D body during randomise loading has been proposed.
Czech name
Porovnání stavu napjatosti na čele únavové trhliny z numerického řešení MKP s experimentálním měřením
Czech description
Moderní výpočetní technika se v posledním desetiletí stala nedílnou součástí nejen návrhu leteckých konstrukcí, ale také jejich kontroly a optimalizace. Využití moderní výpočetní techniky v oblasti certifikace leteckých konstrukcí umožňuje snížení časověi finančně náročných experimentálních měření. V tomto článku jsou shrnuty výsledky modelování růstu únavové poruchy při náhodném zatěžování. Navržená metodika slouží pro kvalifikovaný odhad rychlosti šíření únavové trhliny v obecných 3D tělesech při náhodném zatěžování. Tento projekt byl realizován za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: The Centre of Aeronautical Research and Testing.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2002
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Article name in the collection
40.international conference experimental stress analysis
ISBN
80-01-02547-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
43-48
Publisher name
Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Mechanics, Division of Strength of Materials
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Jun 3, 2002
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—