USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011808" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011808 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR
Original language description
Fatigue is one of the most common failure modes of structures and components. This problem is a most significant in transport and especially in aircraft industry. The behaviour of fatigue crack may be affected by mechanical factors such as stress state,load, frequency as well as environmental effects like corrosion and temperature. The prediction and assessment of fatigue cracks propagation in real engineering structures and components have to take into accounts realistic boundary conditions. The purpose of this paper is to describe the technique of modelling fasteners using FEA and to demonstrate its accuracy and capability by examining some examples of practical significance, such as crack propagation in the main fuselage stringer. This technique was developed by the Strength Reliability Department of the Aeronautical Research and Test Institute (ARTI) in Prague.
Czech name
Využití MEtody konečných prvků pro stanovení vlivu spojů Z hlediska únavového chování
Czech description
Únava je jedním z nejdůležitějších stavů porušování konstrukcí a jednotlivých dílů. Tento problém je zejména důležitý v dopravě a speciálně v leteckém průmyslu. Chování únavové trhliny je ovlivňováno mechanickými faktory jako jsou napěťové stavy, zatížení, frekvence stejně jako vliv prostředí např. koroze a teplota. Predikce a odhad šíření únavové trhliny v reálné konstrukci a jejích částech závisí na dodržení reálných okrajových podmínek. Cílem tohoto příspěvku je popis metodiky modelování spojů pomocíMKP a ukázka její přesnosti a způsobilosti na řešení praktického příkladu, kterým je šíření únavové trhliny v trupovém podélníku letounu. Tato metodika byla vyvinuta na oddělení Výzkum pevnosti, který je součástí VZLÚ a.s.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JL - Fatigue and fracture mechanics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FB-C2%2F85" target="_blank" >FB-C2/85: Advancement of the centre of aeronautical research and testing.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2002
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Article name in the collection
TC15-YOUTH IMEKO SYMPOSIUM On Experimental Solid Mechanics
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
13-14
Publisher name
University of Bologna, DIEM ? Department of Mechanical Engineering
Place of publication
Bologna
Event location
Bertinoro (Forli), Italy
Event date
Mar 6, 2002
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—