All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011808" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011808 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    USING FINITE ELEMENT METHOD TO DETERMINE THE EFFECT OF FASTENERS ON FATIGUE BEHAVIOUR

  • Original language description

    Fatigue is one of the most common failure modes of structures and components. This problem is a most significant in transport and especially in aircraft industry. The behaviour of fatigue crack may be affected by mechanical factors such as stress state,load, frequency as well as environmental effects like corrosion and temperature. The prediction and assessment of fatigue cracks propagation in real engineering structures and components have to take into accounts realistic boundary conditions. The purpose of this paper is to describe the technique of modelling fasteners using FEA and to demonstrate its accuracy and capability by examining some examples of practical significance, such as crack propagation in the main fuselage stringer. This technique was developed by the Strength Reliability Department of the Aeronautical Research and Test Institute (ARTI) in Prague.

  • Czech name

    Využití MEtody konečných prvků pro stanovení vlivu spojů Z hlediska únavového chování

  • Czech description

    Únava je jedním z nejdůležitějších stavů porušování konstrukcí a jednotlivých dílů. Tento problém je zejména důležitý v dopravě a speciálně v leteckém průmyslu. Chování únavové trhliny je ovlivňováno mechanickými faktory jako jsou napěťové stavy, zatížení, frekvence stejně jako vliv prostředí např. koroze a teplota. Predikce a odhad šíření únavové trhliny v reálné konstrukci a jejích částech závisí na dodržení reálných okrajových podmínek. Cílem tohoto příspěvku je popis metodiky modelování spojů pomocíMKP a ukázka její přesnosti a způsobilosti na řešení praktického příkladu, kterým je šíření únavové trhliny v trupovém podélníku letounu. Tato metodika byla vyvinuta na oddělení Výzkum pevnosti, který je součástí VZLÚ a.s.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JL - Fatigue and fracture mechanics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/FB-C2%2F85" target="_blank" >FB-C2/85: Advancement of the centre of aeronautical research and testing.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2002

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    TC15-YOUTH IMEKO SYMPOSIUM On Experimental Solid Mechanics

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    1

  • Pages from-to

    13-14

  • Publisher name

    University of Bologna, DIEM ? Department of Mechanical Engineering

  • Place of publication

    Bologna

  • Event location

    Bertinoro (Forli), Italy

  • Event date

    Mar 6, 2002

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article