?The Strong Years? of the Czech Design and Development of the Rail and other Vehicles
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000183" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000183 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
?Zlatý věk českého designu? a vývoj kolejových a jiných vozidel
Original language description
Období šedesátých let v Československu přinesla řadu pozoruhodných realizací dopravních prostředků s podstatným podílem práce průmyslových designérů. Jedním z nejexponovanějších oborů v tomto směru byl vývoj železničních hnacích vozidel, v němž se náš průmysl mohl měřit s nejlepší zahraniční produkcí. Úloha designérů v této oblasti nabyla značné důležitosti v době rozvoje lokomotiv motorové a elektrické trakce. Výtvarník zde, na rozdíl od parních lokomotiv, získal široké pole působnosti. Vyvstala totižpotřeba tvarového řešení skříně, zejména pak čela nových lokomotiv ? partií, které parní lokomotivy postrádaly. Už během padesátých let můžeme sledovat, jak se podíl designérské práce na tvarovém řešení zvyšuje směrem k celkovému návrhu lokomotivní skříně. V několika dalších letech se pak setkáme s vývojem lokomotiv pro sériovou výrobu, u nichž designérská práce postupně stále hlouběji proniká do podstaty práce vývojové. Řešení Otakara Diblíka pro lokomotivku plzeňské Škodovky (tehdy Záv
Czech name
?Zlatý věk českého designu? a vývoj kolejových a jiných vozidel
Czech description
Období šedesátých let v Československu přinesla řadu pozoruhodných realizací dopravních prostředků s podstatným podílem práce průmyslových designérů. Jedním z nejexponovanějších oborů v tomto směru byl vývoj železničních hnacích vozidel, v němž se náš průmysl mohl měřit s nejlepší zahraniční produkcí. Úloha designérů v této oblasti nabyla značné důležitosti v době rozvoje lokomotiv motorové a elektrické trakce. Výtvarník zde, na rozdíl od parních lokomotiv, získal široké pole působnosti. Vyvstala totižpotřeba tvarového řešení skříně, zejména pak čela nových lokomotiv ? partií, které parní lokomotivy postrádaly. Už během padesátých let můžeme sledovat, jak se podíl designérské práce na tvarovém řešení zvyšuje směrem k celkovému návrhu lokomotivní skříně. V několika dalších letech se pak setkáme s vývojem lokomotiv pro sériovou výrobu, u nichž designérská práce postupně stále hlouběji proniká do podstaty práce vývojové. Řešení Otakara Diblíka pro lokomotivku plzeňské Škodovky (tehdy Záv
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století
ISBN
978-80-7037-203-6
Number of pages of the result
19
Pages from-to
255-273
Number of pages of the book
450
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—