All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Changes in the export strategy of Koh-i-noor Hardtmuth in the period 1938–1948

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000038" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000038 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948

  • Original language description

    Exportní strategie firmy Koh-i-noor Hardtmuth prošly ve sledovaném období zásadními proměnami, které byly vynuceny politickými, vojenskými a ekonomickými okolnostmi. Hlavním tvůrcem exportní strategie do roku 1945 byl generální ředitel Heinrich Czech a jeho nejbližší spolupracovníci, kterým se společně podařilo v průběhu druhé světové války nejen udržet výrobu, ale definitivně překonat dopady velké hospodářské krize. Zvýšenou poptávku po tužkárenském zboží za druhé světové války vyvolaly především německé instituce – wehrmacht, říšské dráhy a říšská pošta, jimž musela být od roku 1942 vyhrazena část výroby, navíc se slevou. Stěžejní trh v tomto období představovala Německá říše, do které mohly českobudějovické výrobky pronikat po pádu celní hranice v roce 1940 mnohem snáze. Mezi další významné státy patřilo Rumunsko a Jugoslávie (ustašovské Chorvatsko), kde se velmi dobře osvědčily zřízené dceřiné společnosti. Heinrich Czech a jeho spolupracovníci rovněž využili nabízené příležitosti pro průnik na obsazená východní území. Velký vliv na výši obratu v daném státě měla také činnost obchodních zástupců, což se ukázalo v případě Španělska a Portugalska. V průběhu druhé světové války došlo na druhé straně vlivem používání nekvalitních surovin a přílišného zatěžování zastaralého strojového parku k nebývalému poklesu kvality tužek, která se v poválečném období zlepšovala pouze pomalu. Nové vedení Josefa Follprachta se po znárodnění firmy v roce 1945 snažilo nalézt co možná největší kontinuitu s předchozím vývojem. Z tohoto důvodu zahájil centrální ředitel jednání s bývalými majiteli v zahraničí a získal zpět množství zkušených manažerů, jako byli Ludwig Cigalle či Alois Man. Do roku 1948 se proto podařilo navrátit zboží se značkou Hardtmuth na většinu evropských trhů. Mimo kontinent se dařilo velmi dobře uchytit v Palestině, a to pod vlivem tamní příznivé politické situace. Národní podnik Koh-i-noor však nebyl schopen získat stěžejní zakázky v zemích formujícího se východního bloku, což se příliš nezměnilo ani po únoru 1948. Poválečná kontinuita byla definitivně opuštěna v roce 1949, kdy byli Josef Follpracht a Alois Man zatčeni státní bezpečností. Jejich nástupci postrádali nejen jakékoliv zkušenosti s tužkárenskou problematikou, ale i základní manažerské schopnosti. K diskontinuitě přispěla navíc monopolizace zahraničního obchodu, po níž vznikly akciové vývozní společnosti zcela oddělené od výrobních podniků. Tímto krokem byl tehdejší národní podnik Koh-i-noor odříznut od spojení se zahraničními odběrateli, což zapříčinilo výrazné snížení exportu počátkem padesátých let 20. století.

  • Czech name

    Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948

  • Czech description

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: from Charcoal to a Pencil Empire</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Pod značkou Made in Czechoslovakia. Invence ve službách československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918–1992

  • ISBN

    978-80-7037-349-1

  • Number of pages of the result

    16

  • Pages from-to

    230–245

  • Number of pages of the book

    306

  • Publisher name

    Národní technické muzeum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter