Changes in the export strategy of Koh-i-noor Hardtmuth in the period 1938–1948
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000038" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000038 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948
Original language description
Exportní strategie firmy Koh-i-noor Hardtmuth prošly ve sledovaném období zásadními proměnami, které byly vynuceny politickými, vojenskými a ekonomickými okolnostmi. Hlavním tvůrcem exportní strategie do roku 1945 byl generální ředitel Heinrich Czech a jeho nejbližší spolupracovníci, kterým se společně podařilo v průběhu druhé světové války nejen udržet výrobu, ale definitivně překonat dopady velké hospodářské krize. Zvýšenou poptávku po tužkárenském zboží za druhé světové války vyvolaly především německé instituce – wehrmacht, říšské dráhy a říšská pošta, jimž musela být od roku 1942 vyhrazena část výroby, navíc se slevou. Stěžejní trh v tomto období představovala Německá říše, do které mohly českobudějovické výrobky pronikat po pádu celní hranice v roce 1940 mnohem snáze. Mezi další významné státy patřilo Rumunsko a Jugoslávie (ustašovské Chorvatsko), kde se velmi dobře osvědčily zřízené dceřiné společnosti. Heinrich Czech a jeho spolupracovníci rovněž využili nabízené příležitosti pro průnik na obsazená východní území. Velký vliv na výši obratu v daném státě měla také činnost obchodních zástupců, což se ukázalo v případě Španělska a Portugalska. V průběhu druhé světové války došlo na druhé straně vlivem používání nekvalitních surovin a přílišného zatěžování zastaralého strojového parku k nebývalému poklesu kvality tužek, která se v poválečném období zlepšovala pouze pomalu. Nové vedení Josefa Follprachta se po znárodnění firmy v roce 1945 snažilo nalézt co možná největší kontinuitu s předchozím vývojem. Z tohoto důvodu zahájil centrální ředitel jednání s bývalými majiteli v zahraničí a získal zpět množství zkušených manažerů, jako byli Ludwig Cigalle či Alois Man. Do roku 1948 se proto podařilo navrátit zboží se značkou Hardtmuth na většinu evropských trhů. Mimo kontinent se dařilo velmi dobře uchytit v Palestině, a to pod vlivem tamní příznivé politické situace. Národní podnik Koh-i-noor však nebyl schopen získat stěžejní zakázky v zemích formujícího se východního bloku, což se příliš nezměnilo ani po únoru 1948. Poválečná kontinuita byla definitivně opuštěna v roce 1949, kdy byli Josef Follpracht a Alois Man zatčeni státní bezpečností. Jejich nástupci postrádali nejen jakékoliv zkušenosti s tužkárenskou problematikou, ale i základní manažerské schopnosti. K diskontinuitě přispěla navíc monopolizace zahraničního obchodu, po níž vznikly akciové vývozní společnosti zcela oddělené od výrobních podniků. Tímto krokem byl tehdejší národní podnik Koh-i-noor odříznut od spojení se zahraničními odběrateli, což zapříčinilo výrazné snížení exportu počátkem padesátých let 20. století.
Czech name
Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948
Czech description
—
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: from Charcoal to a Pencil Empire</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Pod značkou Made in Czechoslovakia. Invence ve službách československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918–1992
ISBN
978-80-7037-349-1
Number of pages of the result
16
Pages from-to
230–245
Number of pages of the book
306
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—