Pencil empire. The ups and downs of Koh-i-noor Hardtmuth in the twentieth century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000042" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000042 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tužkárenské impérium. Vzestupy a pády firmy Koh-i-noor Hardtmuth ve dvacátém století
Original language description
V průběhu dvacátého století byl vývoj společnosti KOH-I-NOOR Hardtmuth poměrně dynamický pod vlivem ekonomických a politických změn. Po úspěšné obnově továrny na tužky po první světové válce následovala velká hospodářská krize, která celou společnost vážně poškodila. Pokles exportu v kombinaci s konkurencí Grafo a Národního podniku obchodního a průmyslového na domácím trhu přiměl vrcholové vedení k vytvoření řady dceřiných společností v zahraničí. Tato strategie se ukázala jako velmi úspěšná a pomohla stabilizovat KOH-I-NOOR Hardtmuth před vypuknutím druhé světové války. Zásadním mezníkem ve vývoji společnosti byl rok 1945, kdy byla centrála v Českých Budějovicích znárodněna kvůli německé národnosti rodiny Hardtmuthů a také kvůli kolaboraci pobočky Herring-Frankensdorf s nacisty. Nový generální ředitel Josef Follpracht se snažil plně pokračovat ve šlépějích předchozích německých manažerů a navíc se mu podařilo uzavřít alespoň dočasnou dohodu s rodinou Hardtmuthů, která převzala zahraniční dceřiné firmy. Zavedení centrálního plánování po únoru 1948 mělo za následek odstranění Josefa Follprachta a jeho spolupracovníků z vedení podniku, což byla nenahraditelná ztráta. Až do roku 1953 vedli národní podnik KOH-I-NOOR spíše neschopní funkcionáři komunistické strany. Neutěšenou situaci dále prohloubila monopolizace zahraničního obchodu; exportní sektor tak ztratil přímé spojení s obchodními partnery v zahraničí, kteří se museli spoléhat na speciální podniky zahraničního obchodu. Kolektivní výzkum odhalil konkrétní strategie řízení představitelů tužkárenského podniku v kontextu ekonomických a politických transformačních procesů dvacátého století. Výsledná publikace je významným příspěvkem nejen k dějinám dosud opomíjeného oboru výroby tužek, ale především k modernímu pojetí výzkumu v oblasti dějin podniků a obchodního vedení označovaného jako business history.
Czech name
Tužkárenské impérium. Vzestupy a pády firmy Koh-i-noor Hardtmuth ve dvacátém století
Czech description
—
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: from Charcoal to a Pencil Empire</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7037-392-7
Number of pages
325
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—