All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A Journey Towards a New Tapestry. From Protis to Art protis, Aradecor and Flordecor

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00023442:_____/17:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru

  • Original language description

    Netkané technologie mají v českých zemích bohatou tradici už od 19. století. Po druhé světové válce byl ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně vyvíjen postup, který měl netkaný materiál původně určený pro výrobu čisticích textilií (hadrů) posunout tak, aby splňoval nároky pro teplý a zároveň lehký svrchní zimní oděv. Takový úkol plnili výzkumníci František Pohl a Václav Skála spolu s Jiřím Haluzou od konce padesátých let minulého století. Za objev Protisu získali uznání a Československo nechalo novou textilii ochránit patentem ve 12 zemích. Nečekali však, že jejich dílo bude žít ještě druhým a třetím životem: že se stane vyhledávanou technologií na poli výtvarného umění. Především brněnský Art Protis, jak byly tyto textilní obrazy nazvány, se stal v krátké době téměř nezbytnou součástí veřejných prostor a vyhledávaným bytovým doplňkem. Vyzkoušeli jej umělci zvučných jmen, jako byl Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler, věnoval se mu profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Antonín Kybal. Jinou variantu netkaných obrazů skýtaly tapiserie Aradecor s centrem ve Kdyňských strojírnách a v neposlední řadě Flordecor se svým zázemím ve Státním výzkumném ústavu textilním v Liberci. Poměrně snadná realizace, cenová dostupnost i časová nenáročnost oproti klasické tkané tapiserii způsobila nadprodukci spojenou s pokleslou kvalitou těchto netkaných obrazů, a tak určitá devalvace na konci sedmdesátých let a v letech osmdesátých způsobila, že v současnosti Art Protisy, Aradecory či Flordecory téměř zmizely z povědomí. Poslední dobou zaznamenáváme, že netkané technologie vzešlé z původního vynálezu Protisu zažívají znova návrat a zájem je především u nejmladší generace tvůrců.

  • Czech name

    Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru

  • Czech description

    Netkané technologie mají v českých zemích bohatou tradici už od 19. století. Po druhé světové válce byl ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně vyvíjen postup, který měl netkaný materiál původně určený pro výrobu čisticích textilií (hadrů) posunout tak, aby splňoval nároky pro teplý a zároveň lehký svrchní zimní oděv. Takový úkol plnili výzkumníci František Pohl a Václav Skála spolu s Jiřím Haluzou od konce padesátých let minulého století. Za objev Protisu získali uznání a Československo nechalo novou textilii ochránit patentem ve 12 zemích. Nečekali však, že jejich dílo bude žít ještě druhým a třetím životem: že se stane vyhledávanou technologií na poli výtvarného umění. Především brněnský Art Protis, jak byly tyto textilní obrazy nazvány, se stal v krátké době téměř nezbytnou součástí veřejných prostor a vyhledávaným bytovým doplňkem. Vyzkoušeli jej umělci zvučných jmen, jako byl Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler, věnoval se mu profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Antonín Kybal. Jinou variantu netkaných obrazů skýtaly tapiserie Aradecor s centrem ve Kdyňských strojírnách a v neposlední řadě Flordecor se svým zázemím ve Státním výzkumném ústavu textilním v Liberci. Poměrně snadná realizace, cenová dostupnost i časová nenáročnost oproti klasické tkané tapiserii způsobila nadprodukci spojenou s pokleslou kvalitou těchto netkaných obrazů, a tak určitá devalvace na konci sedmdesátých let a v letech osmdesátých způsobila, že v současnosti Art Protisy, Aradecory či Flordecory téměř zmizely z povědomí. Poslední dobou zaznamenáváme, že netkané technologie vzešlé z původního vynálezu Protisu zažívají znova návrat a zájem je především u nejmladší generace tvůrců.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Textil v muzeu

  • ISSN

    1804-1752

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    17

  • Issue of the periodical within the volume

    2017

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    36-48

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database