A Journey Towards a New Tapestry. From Protis to Art protis, Aradecor and Flordecor
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00023442:_____/17:N0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru
Original language description
Netkané technologie mají v českých zemích bohatou tradici už od 19. století. Po druhé světové válce byl ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně vyvíjen postup, který měl netkaný materiál původně určený pro výrobu čisticích textilií (hadrů) posunout tak, aby splňoval nároky pro teplý a zároveň lehký svrchní zimní oděv. Takový úkol plnili výzkumníci František Pohl a Václav Skála spolu s Jiřím Haluzou od konce padesátých let minulého století. Za objev Protisu získali uznání a Československo nechalo novou textilii ochránit patentem ve 12 zemích. Nečekali však, že jejich dílo bude žít ještě druhým a třetím životem: že se stane vyhledávanou technologií na poli výtvarného umění. Především brněnský Art Protis, jak byly tyto textilní obrazy nazvány, se stal v krátké době téměř nezbytnou součástí veřejných prostor a vyhledávaným bytovým doplňkem. Vyzkoušeli jej umělci zvučných jmen, jako byl Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler, věnoval se mu profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Antonín Kybal. Jinou variantu netkaných obrazů skýtaly tapiserie Aradecor s centrem ve Kdyňských strojírnách a v neposlední řadě Flordecor se svým zázemím ve Státním výzkumném ústavu textilním v Liberci. Poměrně snadná realizace, cenová dostupnost i časová nenáročnost oproti klasické tkané tapiserii způsobila nadprodukci spojenou s pokleslou kvalitou těchto netkaných obrazů, a tak určitá devalvace na konci sedmdesátých let a v letech osmdesátých způsobila, že v současnosti Art Protisy, Aradecory či Flordecory téměř zmizely z povědomí. Poslední dobou zaznamenáváme, že netkané technologie vzešlé z původního vynálezu Protisu zažívají znova návrat a zájem je především u nejmladší generace tvůrců.
Czech name
Cesta k nové tapiserii. Od Protisu k Art Protisu, Aradecoru a Flordecoru
Czech description
Netkané technologie mají v českých zemích bohatou tradici už od 19. století. Po druhé světové válce byl ve Výzkumném ústavu vlnařském v Brně vyvíjen postup, který měl netkaný materiál původně určený pro výrobu čisticích textilií (hadrů) posunout tak, aby splňoval nároky pro teplý a zároveň lehký svrchní zimní oděv. Takový úkol plnili výzkumníci František Pohl a Václav Skála spolu s Jiřím Haluzou od konce padesátých let minulého století. Za objev Protisu získali uznání a Československo nechalo novou textilii ochránit patentem ve 12 zemích. Nečekali však, že jejich dílo bude žít ještě druhým a třetím životem: že se stane vyhledávanou technologií na poli výtvarného umění. Především brněnský Art Protis, jak byly tyto textilní obrazy nazvány, se stal v krátké době téměř nezbytnou součástí veřejných prostor a vyhledávaným bytovým doplňkem. Vyzkoušeli jej umělci zvučných jmen, jako byl Jiří Trnka, Jan Bauch, Josef Liesler, věnoval se mu profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Antonín Kybal. Jinou variantu netkaných obrazů skýtaly tapiserie Aradecor s centrem ve Kdyňských strojírnách a v neposlední řadě Flordecor se svým zázemím ve Státním výzkumném ústavu textilním v Liberci. Poměrně snadná realizace, cenová dostupnost i časová nenáročnost oproti klasické tkané tapiserii způsobila nadprodukci spojenou s pokleslou kvalitou těchto netkaných obrazů, a tak určitá devalvace na konci sedmdesátých let a v letech osmdesátých způsobila, že v současnosti Art Protisy, Aradecory či Flordecory téměř zmizely z povědomí. Poslední dobou zaznamenáváme, že netkané technologie vzešlé z původního vynálezu Protisu zažívají znova návrat a zájem je především u nejmladší generace tvůrců.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Textil v muzeu
ISSN
1804-1752
e-ISSN
—
Volume of the periodical
17
Issue of the periodical within the volume
2017
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
36-48
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—